از گرفتن پروژه های بزرگ میترسید؟ ما بهتون میگیم چطور بر این ترس غلبه کنید.
وقت نداری مقاله رو بخونی؟ پلی کن و مقاله رو گوش کن.
فکر گرفتن پروژههای بزرگ با بودجه بالا، ممکنه همزمان موجب ایجاد حس لذت و اضطراب برای بعضی فریلنسرها بشه. مخصوصاً برای اونهایی که بهتازگی بهعنوان فریلنسر شروع به کار کردن. اگر شما هم این حس رو دارید و از گرفتن پروژههای بزرگ هراس دارین، این مطلب مخصوص شماست! شما میتونید به کمک گامهایی که براتون توضیح میدیم، به این ترس غلبه کنید.
در واقع نداشتن اعتمادبهنفس کافی بزرگترین دشمن شماست. در این شرایط باید به خودتون، پتانسیلها و کارتون ایمان داشته باشید. اگه واقعاً توانایی و تخصص لازم برای تحویل پروژه با کیفیت عالی رو داشته باشید، میتونید با برنامهریزی درست اونو انجام بدید.
شاید بدیهی به نظر برسه، اما بهترین راه برای غلبه بر ترس، رویارویی با اونه. بعضیها حتی تو مرحله ارسال پیشنهاد هم دچار ترس میشن. اما با خودتون فکر کنید که تو این مرحله ممکنه چی رو از دست بدین؟ درنهایت، بدترین اتفاقی که ممکنه بیافته، اینه که کارفرما شما رو انتخاب نمیکنه. پس با این حساب چرا شانس خودتون رو امتحان نمیکنید؟ فقط یادتون باشه که بیگدار به آب نزنید. گرفتن یه پروژه بزرگ به تنهایی هنر نیست. شما باید واقعاً توانایی انجام اون رو داشته باشین. خوب حالا بریم سراغ گامهایی که باید موقع ارسال پیشنهاد بردارین.
گام اول: توضیحات پروژه رو با دقت بخونید.
وقتی با پروژه بزرگ و باارزشی روبرو میشید که دوست دارین به دستش بیارید، اولین کاری که باید انجام بدید، خوندن توضیحات پروژهاس. بعد از اون چک کنید که پروژه فایلهای ضمیمه هم داره یا نه. اگه داشت، اونا رو هم با دقت بررسی کنید. برای ارسال پیشنهاد قیمت عجله نکنید! بهتره بهاندازه کافی وقت بزارید و پروژه رو از تمام جوانبش بررسی کنید و بعد از اون متن پیشنهاد رو بنویسید.
گام دوم: نیازمندیهای پروژه رو خوب درک کنید.
ببینید کارفرما واقعاً چی میخواد؟ آیا کار مشابه اونو قبلاً انجام دادید؟ آیا واقعاً میتونید از پس انجام این کار بر بیاین و نتایج عالی به دست بیارین؟ خوب به سؤالاتی که در مورد نیازمندیهای این پروژه دارید، فکر کنید و برای همهشون جواب مناسب داشته باشید.
گام سوم: قیمت و بازه زمانی رو تخمین بزنید.
بعدازاینکه مطمئن شدید میتونید کار رو انجام بدین، هزینه و زمان موردنیاز برای کامل کردن هر بخش رو محاسبه کنید. برای این کار کاملاً واقعگرا و صادق باشید. صداقت یکی از بزرگترین سرمایههای فریلنسرهاست که میتونه خیلی سریع باعث رشد کسب و کار اونا بشه. در واقع یکی از مهمترین عواملیه که باعث میشه یه فریلنسر، مشتریهای ثابت زیادی پیدا کنه.
گام چهارم: پیشنهاد شخصیسازیشده بنویسید.
وقتی قیمت و بازه زمانی رو تخمین زدید، حالا وقت نوشتن پیشنهاد قیمته. پیشنهاد قیمتهای کلی برای خریداران جذابیت زیادی نداره. اگه میخواید جلبتوجه کنید، یه پیشنهاد شخصیسازیشده و با جزئیات قیمت هر بخش، بهترین روش برای این کاره.
حالا دیگه وقت اون رسیده که نشون بدید نیازمندیهای پروژه رو کاملاً متوجه شدید. همین طورم میتونید نمونه کارهای مشابهی که قبلاً انجام دادید رو برای خریدار ارسال کنید و سؤالات و نکات مبهمی که وجود داره رو بپرسید. نیازی نیست که پیام و پیشنهاد قیمتی که ارسال میکنید طولانی باشه. درواقع هرچقدر صریحتر و خلاصهتر پیشنهاد خودتون رو ارسال کنید، بهتره.
منتظر چی هستید؟ پروژهها را بررسی کنید و برای پروژهها پیشنهاد ارسال کنید.