۵ عادت برای انجام کارهای بیشتر در زمان محدود
وقت نداری مقاله رو بخونی؟ پلی کن و مقاله رو گوش کن.
طبیعتاً همه دوست دارن بدونن که چطور میتونن کارهای زیادی رو تو یه وقت محدود انجام بدن.
افراد زیادی موقعی که سرشون شلوغ میشه و چند تا کار همزمان باید انجام بدن، احساس درماندگی میکنن، اما بعضیها درعینحال سعی میکنن به نحوی، کاری که لازم هستو انجام بدن. احتمالاً بعضی از کارهای کوچیک از قلم میافتند و بعضی از ایدهها انجام نمیشن، اما در عین حال باید سعی کرد که کارهای پراهمیتو انجام داد.
توی این مقاله قصد داریم در مورد ۵ تا عادت صحبت کنیم که به شما کمک میکنن تا کارهای بیشتری رو توی یه زمان محدود انجام بدید:
عادت اول: وقتتون رو به یه کار خاص اختصاص بدین و برای اون مرز تعیین کنید.
برای هر کاری یک برنامه کاری و یه تعداد ساعت مشخص در هفته وجود داره که از شما انتظار میره طبق اون کار کنید. شغل فریلنسری شما هم از همین قاعده پیروی میکنه. گرچه شما طبق برنامه خودتون کار میکنید اما هنوز هم باید کار فریلنسینگو مثل یه کار معمولی در نظر بگیرید.
روزهای هفته و ساعاتی از روزو تنها به کار کردن اختصاص بدید و افرادی که با شما زندگی میکننو در جریان این برنامهتون بزارید تا سعی کنن توی این زمانا مزاحم شما نباشن.
درسته که این یکی از مزایای فریلنسینگه، اما اگه درست برنامهریزی نکنین و مرزهای مناسبی تعیین نکنین، میتونه از معایب اون هم به حساب بیاد. در واقع توی خونه کار کردن و مشخص کردن یک برنامه منظم، با بازدهی بالا برای اون، چالش بزرگی محسوب میشه؛ اگه میخواد کارآییتون افزایش پیدا کنه، اول باید عادتهای بد خودتونو به عنوان کسی که داره توی خونه کار میکنه بشناسید.
کار کردن توی رختخواب یک مثال مناسب در مورد تعیین مرزه. توی رختخواب و زیر پتوی گرم کار کردن، به احتمال زیاد باعث میشه که شما موقع کار هی چرت بزنید. تفکیک جایی که شما توی اون کار میکنید از جایی که استراحت میکنید، میتونه بهطور چشمگیری برای افزایش کارایی شما مفید باشه، بنابراین هر جا که لازمه حدومرز تعیین کنید تا بتونید تمامی موارد احتمالی که باعث ایجاد مزاحمت برای کارتون میشنو از بین ببرید.
عادت دوم: سعی کنید تمام تماسهای تلفنی غیرضروری خودتونو حذف کنید.
شاید بشه گفت بهترین راه ارتباطی برای یه فریلنسر، ایمیل و ارسال پیام به صورت آفلاینه. به این ترتیب وقفه توی کاری که دارید انجام میدید پیش نمیاد و حواستون پرت نمیشه. حسن دیگه اونم اینه که تمام صحبتهایی که با همکاران و مشتریانتون داشتید به صورت مکتوب یه جا ثبتشده و در صورت نیاز میتونین بهشون مراجعه کنید.
البته باید استثناهایی هم برای اون در نظر بگیرید. مثلا اگر یه مشتری بهتون پیام داد ک باهاش تماس بگیرید، لازمه که این کارو انجام بدین. در واقع این جزء تماسهای ضروری توی ارتباطات کاری به حساب میاد. به طور کلی اگر نیاز بود که یه تماس تلفنی بگیرید، صبر کنید تا به یه نقطه توقف مناسب تو کارتون برسید، بعد اقدام کنید.
بدیهیه اگه شما فقط روی کاری که انجام میدین، تمرکز داشته باشین، بازدهیتون خیلی بیشتر میشه. بنابراین سعی کنید تماسهای خوتونو خارج از زمان کاری، برقرار کنین. مثلا صبح زود ایمیلهاتونو جواب بدید، تماسهای تلفنیتونم بزارید برای بعد از ظهر.
عادت سوم: سعی کنید هر ۷ روز هفته کار کنید.
البته این به معنی نیست که همه کارهای دیگه خودتونو کنسل کنید. میتونید با یه برنامهریزی درست، ساعت کارتونو مثلا توی تعطیلات آخر هفته کمتر در نظر بگیرید. همیشه باید طوری برنامهریزی کنید که از کارتون لذت ببرید، یا حداقل طوری باشه که براتون خستهکننده و عذابآور نباشه. به هر حال باید طوری عمل کنید که رضایت مشتریاتونو جلب کنید و طبق زمانبندی پروژههاتونو تحویل بدین.
یه فریلنسر به طور معمول باید اغلب کاراشو خودش انجام بده. باید خودش مشتریاشو پیدا کنه، پروژهها رو ارزیابی و مدیریت کنه، با مشتریاش در ارتباط باشه، بودجهبندیشو انجام بده، پشتیبان فناوری اطلاعات خودش باشه، بازاریابی کنه، وبلاگهاشو مدیریت کنه و در نهایت محصولاتشو تولید کنه.
همونطور که میبینید، کارهای زیادی وجود داره که یه فریلنسر باید به تنهایی برای کسبوکارش انجام بده. به همین دلیل بهتره عادت کنه با برنامهریزی درست، هر ۷ روز هفته رو کار کنه. البته این عادت یه مقدار سلیقهایه و ممکنه بعضیها دوست داشته باشن مثلا ساعتهای کاری آخر هفته خودشو روی روزهای دیگه پخش کنن تا یه روز کاملو برای کارهای دیگه خودشون اختصاص بدن. به هر حال مسئله مهم اینه که از زمانبندی کاراتون عقب نیافتید.
عادت چهارم: یه برنامه منظم برای خودتون تعیین کنید.
سعی کنید هر روز، صبح زود از خواب بیدار شید، ورزش کنید. صبحانه میل کنید، دوش بگیرد، بعد کار خودتونو شروع کنید.
طبیعی که یه فریلنسر باید بیشتر وقت خودشو صرف پروژههای مشتریان خودش بکنه، بنابراین باید بخش اعظم ساعت کاری خودتو به این مورد اختصاص بدین. بعد میتونید روی پروژههای جانبی و توسعه کسبوکار فریلنسینگ خودتون تمرکز کنید.
بهتره سعی کنید زمان صرف ناهار و شامتون هم مشخص باشه. اواخر ساعتهای کاریتونو که طبیعتاً خستهتر هستین، به کارهای سبکتر که تمرکز کمتری هم نیاز دارن اختصاص بدین. مثل پاسخ دادن به ایمیلها، نوشتن پست برای وبلاگ، شایدم برنامهریزی برای پروژههای آینده. شما باید با توجه به برنامه و شرایط خودتون امتحان کنید که چه روزها و ساعتهایی بهتر میتونید کار کنید.
ممکنه بخواین مثلاً بهجای ۵ یا ۷ روز در هفته، تنها ۳ روز در هفته کارکنید، بنابراین حجم پروژهها و زمانبندی اونا رو از اول در نظر داشته باشین، تا با یه برنامه منظم به هدف دلخواهتون برسید.
عادت پنجم: همیشه سعی کنید برای هر کاری مهلت تعیین کنید و به اون پایبند باشید.
شاید باورش برای بعضیها یه کم سخت باشه، اما ما با تعیین مهلت برای هر کاری و مقید کردن خودمون، خیلی میتونیم بازده خودمونو افزایش بدیم و در عین حال از زمانبندی هیچ کاری عقب نیافتیم. بدون در نظر گرفتن مهلت برای هر کار، شما انگار تو مسابقه دوایی شرکت کردین که نمیدونید چقدر تا خط پایانش باقیمونده.
اگه شما به خودتون این آزادیو بدید که بگید “بالاخره این کارو انجام میدم”، به احتمال زیاد این کار هرگز انجام نمیشه. همیشه سعی کنید برای هر کاری مهلت تعیین کنید و به اون پایبند باشید.
گاهی اوقات سختترین بخش کسبوکار شما، میتونه کنترل کردن خودتون باشه. اما توجه داشته باشید، چون شما به عنوان یه فریلنسر، خودتون نوع کار و مشتریاتونو انتخاب میکنید، آزادی عمل بیشتری دارید و طبیعتاً کارهایی که بیشتر دوست دارینو انجام میدین. پس نباید این کار براتون خیلی سخت باشه.
سعی کنید این ۵ عادتو توی کار و مدیریت زمانتون داشته باشین تا از وقت محدود خودتون بیشترین استفاده رو ببرین.
اگر شما هم عادتی دارین که فکر میکنین به مدیریت زمانتون کمک کرده، از بخش ارسال دیدگاه با ما در میون بزارین.