آیا ChatGPT پایان کار محتوانویسان را رقم میزند؟ بررسی تاثیر ChatGPT بر تولید محتوای متنی
دیپفیک را یادتان هست؟ یک فناوری مبتنی بر هوش مصنوعی که محتوای صوتی و تصویری را به شکل دلخواه تغییر میداد و خروجی کاملاً متفاوت نسبت به حقیقت تولید میکرد!
مدتی است سر و کله فناوری دیگری پیدا شده که گویا نوعی چتبات است. برخی از شغلها یا به روایت دیگر برخی از شاغلان امروز از پیشرفت فناوری احساس خطر میکنند و نگرانند به بیکاران فردا بپیوندند. نویسندگان محتوا هم از این طوفان سیلآسا بر کنار نیستند. اگر بدانید که جمعیت کاربران آن در تقریباً یک هفته به حدود یک میلیون نفر رسیده است، بعید نیست که ترس برتان دارد.
چرا نگران هستیم یا میترسیم؟
کافی است چند لحظه به پیشرفت این فناوری فکر کنید تا سؤالات زیر در ذهنتان رژه برود:
آیا با راه اندازی ChatGPT یا ابزارهای مشابه، کلمهکارها، یعنی نویسندگان، مترجمان، محتوانویسان و حتی کپیرایترها بیکار خواهند شد؟ همین حالا هم که تازه راه افتاده انگلیسی را نسبتاً خوب مینویسد و در تولید محتوای متنی فارسی هم عملکردش خیلی بد نیست یا شاید بتوان گفت کاملاً قابلقبول نیست و نیازمند تلاش بیشتر است.
استفاده از این ابزار در مقایسه با استخدام نیروی انسانی چه مزیتهایی دارد؟ یا حتی برعکس!
آیا راه و روشی وجود دارد تا با استفاده از آن تشخیص بدهیم که محتوا را ChatGPT تولید کرده یا از تراوشات ذهنی و هنر دستهای چیره و چابک یک انسان است؟
شاید در صد سال آینده که سایبورگ، ابرانسان ارگانیک و مکانیکی دادههای تاریخی را پردازش کند، دهه 2020 را با عنوان دههی هوش مصنوعی به ثبت برساند. اما باید از این نامگذاری هراسان باشیم؟ پاسخ این پرسش به خودتان بستگی دارد!
ChatGPT چیست؟
ChatGPT فناوری جدید و ساخته شده توسط OpenAI است که احتمالاً در آیندهای نه چندان دور شیوه تعامل مردم با رایانهها را متحول خواهد کرد. این پلتفرم هوش مصنوعی، از پردازش زبان طبیعی (Natural Language Processing) و یادگیری ماشین (Machine Learning) برای ایجاد مکالمه با کاربران استفاده میکند.
ChatGPT با استفاده از همین دو زیرمجموعهی هوش مصنوعی میتواند بفهمد که کاربر چه میگوید و در ادامه به آن پاسخ مناسب دهد. همچنین این فناوری قابلیت به خاطر سپردن مکالمات را دارد در نتیجه میتواند مواردی که پیشتر گفته را بررسی کرده و در نهایت پاسخهای شخصیتری ارائه دهد. ChatGPT از تعاملاتی که با کاربران خود دارد، چیزهای زیادی یاد میگیرد و با گذشت زمان هوشمندتر هم خواهد شد. هدف این ابزار ترکیب هوش مصنوعی با مکالمهی معمولی است و شما میتوانید به راحتی هر سوالی را که میخواهید بپرسید. از جمله موارد استفاده آن:
- دستیار مجازی: جهت پاسخگویی به مشتری و تجارت الکترونیک
- چَترباتها: ایجاد رباتهای چت پیچیده که قادر به درک زبان طبیعی و پاسخ به آن هستند
- درک زبان طبیعی (NLU)
- تولید زبان طبیعی
- ایجاد نمودارهای دانش
- برنامهنویسی
- خلق محتوا
- مشاوره
ChatGPT و تولید محتوای متنی
درک و تولید زبان طبیعی در این ابزار سبب شده تا کاربران قادر به ارسال پیام نوشتاری خود و دریافت پاسخ از سوی آن باشند. اما پاسخ کوتاه تنها بخش کوچکی از قابلیتهای این چت بات است. ChatGPT میتواند مقالات طولانی، ساختارمند و دقیقی را در کسری از دقیقه بنویسد.
طبیعی است که وقتی که صحبت از نوشتن می شود، گوش کلمهکارها تیزتر خواهد شد! تا به همین جا هم ChatGPT توانسته زندگی نویسندگان محتوا (دستکم انگلیسی زبانها) را متحول کند. سرعت پیشرفت فناوری آنقدر زیاد هست که بعید نیست این تغییر و تحول بهزودی در زندگی محتوانویسان فارسیزبان هم رقم بخورد. شاید باورتان نشود اما در همین روزهایی که داشتم این مطلب را مینوشتم، جایی دیدم که کسی نوشته بود ایرانیها افزونه وردپرس هم ساختهاند که به طور خودکار محتوای متنی تولید کند! تغییر و تحولی که گاهی شنیدن صدایش حتی از دور خاطر خیلی از محتوانویسان را مکدر میکند. البته به همان اندازه هم ممکن است عدهای خوشحال شوند. میپرسید چه کسانی؟ کسانی که محتوای متنی انبوه نیاز دارند و کمیت برایشان مهمتر از کیفیت است. البته که گوگل هم دارد بهتازگی بیش از پیش روی هدفمند بودن و مفید بودن محتوا مانور میدهد.
قطعا کار و بار کلمهکارها با استفاده از این ابزار بسیار آسانتر خواهد شد و کسبوکارها هم قادر خواهند بود که با سرعت بیشتری محتوای مدنظر خود را تولید کنند. از جمله قابلیتهایی که این فناوری در تولید محتوا دارد:
- تولید مقالات طولانی و منسجم
- ترجمهی متن
- شناسایی مهمترین واژههای موجود در یک متن
- خلاصهکردن متنهای طولانی
- ترکیب چندین متن با یکدیگر و تولید چکیده از آنها
مزایای ChatGPT در تولید محتوای متنی
سرعت، مهمترین مسئلهای است که باعث می شود بسیاری از افراد برای تولید محتوای متنی به سراغ این ابزار بروند. ChatGPT میتواند در کسری از دقیقه، چندین مقاله را تجزیه و تحلیل کند و با ترکیب آنها خروجی شستهرفته به شما تحویل دهد. در نتیجهی این اتفاق، تولیدکنندهی محتوا می تواند کلیات را از ربات تحویل بگیرد و وقت خود را صرف جزئیات کند.
فردی که با این ابزار کار میکند، هر چه ماهرتر، مسلط تر یا چیرهدستتر باشد، میتواند بهتر با آن تعامل کند و نتایج باکیفیتتر و بالغانهتر تحویل بگیرد، خواه تولیدکننده محتوای متنی باشد، خواه متن را به انگلیسی بنویسد یا فارسی و یا حتی اگر برنامهنویس باشد اصلاً.
معایب ChatGPT در تولید محتوای متنی
ChatGPT تواناییهای محدودی برای درک و تفسیر زبان طبیعی دارد و قادر به ارائهی پاسخهای عمیق نیست. همچنین این ابزار نمی تواند احساس پشت یک مکالمه را درک کند و همین موضوع روی معنادار بودن پاسخهایش تاثیرگذار خواهد بود.
بهعلاوه ChatGPT احساسات انسانی و ظرافتهای زبانی را در نظر نمیگیرد. از طرفی حال و احوال و احساسات ندارد که بخواهد بر کیفیت تولید محتوا تأثیر بگذارد و از طرف دیگر، آنچه تولید میکند، ماشینی و بیروح و بیاحساس خواهد بود. من فکر میکنم که هر کلمهکاری وقتی ماهرتر خواهد بود که بتواند ظرایف احساسات و درجات مختلف احوالات خود را تزریق کند توی کلمات. یهعبارت دیگر، کلمات باید مثل خون در رگهای من جاری باشد تا آنچه به مخاطب تقدیم میکنم تفاوتهای فاحش داشته باشد با آنچه که از مغز هوش مصنوعی برمیآید!
ابزارها و روشهای تشخیص متن نوشته شده توسط ChatGPT
بهتر است همین اول کار بگوییم که نحوهی نگارش ChatGPT در زبان فارسی خصوصاً در متون تخصصی به شکلی است که میتوان با کمی دقت آن را تشخیص داد. با این که عملکرد ChatGPT تا به اینجای کار قابل قبول بوده اما با دیدن برخی افعال اشتباه یا خالی بودن متن از روح و صمیمیت، میتوانیم به تولیدکننده آن پی ببریم. البته این امکان هست که به زودی با آموزش بیشتر بتواند، متون فارسی غیرقابل پیشبینی تولید کند. اما برگردیم به اصل ماجرا:
دسته بندی کردن و تشخیص الگوها کاری است که هوش مصنوعی انجام می دهد که البته از خود انسان هم الهام گرفته شده. ابزارهایی که میتوانند تشخیص دهند یک متن توسط هوش مصنوعی نوشته شده است یا نه بر اساس کلمات قبلی یک جمله، واژهی بعدی را حدس میزنند.
برای مثال هنگامی که در تلفن همراه خود جملهی «بدترین قسمت روز من وقتیه که مجبورم بیدار بشم تا …» را تایپ کنید، هوش مصنوعی از همین قسمت استفاده می کند تا کلمهی بعدی را حدس بزند. همین جمله برای آن حکم دادههای آموزشی را خواهد داشت. مثلا می بیند که شما بعد از «بدترین قسمت» کلمهی «روز» را به کار برده اید و این موضوع را به خاطر می سپارد تا بعدا و در موقعیتی مشابه بتواند کلمه بعدی را با توجه به بافت جمله قبلی حدس بزند.
در همین مثال، احتمالاً به شما واژهی «کار» را پیشنهاد کند. حالا با خودتان فکر کنید که شاید میخواستید به جای «کار»، واژهی «ورزش» را قرار دهید! به طور کلی هرچقدر که یک متن قابل پیشبینی تر باشد، احتمال این که با ربات نوشته شده باشد، بیشتر خواهد بود به این خاطر که انسانها به طور ذاتی خلاقیت بیشتری در الگوهای نوشتاری خود دارند. در ادامه چند ابزار برای تشخیص این که یک متن توسط ChatGPT نوشته شده است یا نه معرفی خواهیم کرد:
GPTZero
GPTZero که می توان آن را یکی از پیچیده ترین انواع ورود فناوری به حوزههای مختلف و از جمله محتوا دانست، ابزاری رایگان است که یکی از دانشجویان پرینستون آن را طراحی کرده و تخمین میزند که آیا متنی که در دست دارید توسط ChatGPT نوشته شده یا خیر. بر اساس گفته های سازنده، این ابزار دو ویژگی در هر متن را اندازه گیری میکند: perplexity و burstiness.
Perplexity میزان تصادفی بودن یک متن را بررسی می کند. هر چقدر که مقدار آن بالاتر باشد، احتمال این که متن توسط انسان نوشته شده باشد، بیشتر خواهد بود.
Burstiness به تفاوت طول جمله در یک متن اشاره دارد. وقتی انسان چیزی را می نویسند، اغلب جملات وی دارای طولهای متفاوتی خواهد بود. در حالی که متن نوشته شده توسط هوش مصنوعی حالت یکنواخت تری دارد. بنابراین هرچقدر که Burstiness یک متن بیشتر باشد، احتمال این که توسط یک انسان نوشته شده باشد، بیشتر خواهد بود.
Originality
در حالی که GPTZero ابزار چندان کارآمدی برای مصارف حرفه ای نیست، Originality دقیقا به همین منظور ساخته شده و خروجی آن اعداد و ارقامی واضح و مشخص خواهد بود. برای استفاده از این ابزار کافی است که متن مدنظر خود را کپی و جایگذاری کنید و اجازه دهید که Originality باقی کارها را برایتان انجام دهد. بعد از این کار درصدی را دریافت خواهید کرد که نشان می دهد متن کموبیش با هوش مصنوعی نوشته شده است یا یک کپی رایتر برای نوشتن آن حسابی زحمت کشیده؟!
نکته ی بامزه اینجاست که شما در حال استفاده از یک سیستم هوش مصنوعی دیگر برای تشخیص این که یک متن توسط هوش مصنوعی نوشته شده یا نه هستید. به همین خاطر نباید به یک تست بسنده کنید و از قدرت تشخیص سایر ابزارها و صد البته خودتان هم استفاده کنید. پیشبینیپذیری و سادگیِ بیشتر مساوی است با شانس نوشته شدن بیشتر با هوش مصنوعی.
یادتان باشد هرچقدر که Originality، متن بیشتری را آنالیز کند، پیشبینی بهتری نسبت به نویسندهی متن خواهد داشت.
GLTR
اگر نیاز به آزمایش بیشتر دارید، میتوانید متن را از طریق GLTR مورد بررسی قرار دهید. اگرچه این سیستم بر اساس جدیدترین مدلهای زبانی آموزش ندیده و خروجی چندان عمیقی نخواهد داشت اما کاملا رایگان است و میتوانید از نمودار آن نتیجه های قابلقبولی به دست آورید.
Classifier
این ابزار متعلق به خود OpenAI است. شاید برایتان جالب باشد که خودش به معایب و محدودیتهای این ابزار تازهرسیده اشاره کرده است. این ابزار اگرچه برای تشخیص متنی که با استفاده از هوش مصنوعی نوشته شده یا خروجی هوش مصنوعی است، هنوز هم کاملا قابلاعتماد نیست. یعنی ممکن است در تشخیص اینکه کار کار آدمهاست یا کار خودشان است به خطا برود و اشتباه کند اما تقریباً در ۲۶ درصد مواقع درست میگوید.
آیا ChatGPT جایگزین محتوانویسان خواهد شد؟
در حال حاضر ChatGPT برای خودکارسازی فرایند تولید محتوای باکیفیت برای وبسایتها و دیگر پلتفرمها در حال توسعه است. همین موضوع باعث ایجاد نگرانی برای اهالی محتوا شده. اما آیا ChatGPT واقعا میتواند جایگزین کپی رایترها شود؟
جواب کوتاه به این سوال، نه است. این ربات ابزاری برای تولید محتوای کارآمد در سریعترین زمان ممکن است اما حداقل در حال حاضر جایگزینی برای خلاقیت و تخصص انسان نیست. اما چرا؟
نویسندگان محتوا می توانند هر چیزی بنویسند
نویسنده محتوا یا هر کسی که در کار خود با کلمات سر و کار دارد فقط برای وبلاگها نمینویسد. اگر دستی به قلم داشته باشید، حتما برایتان پیش آمده که ساعتها برای یافتن سه چهار کلمه که بتواند مخاطب را وادار به کلیک کند، وقت صرف کرده باشید و احتمالا کارفرمایتان نیز این حساسیتها را درک خواهد کرد. شاید ChatGPT برای نوشتن متن کوتاه تخصصی و سرراست بسیار مفید واقع شود و کمکحال اهالی کلمه باشد اما هنوزنمیتواند محتوای متنی تولید کند که با حرفهایها یا آدمهای خلاق لعنتی! رقابت کند.
اهالی کلمه جذاب هستند
هر کپی رایتر یک انسان منحصربهفرد با مهارتها، تجربیات، علاقه مندیها و تجربه های خاص خود است. با این که تا به الان لحن هوش مصنوعی تا حدود زیادی به انسان نزدیک شده اما فاقد خلاقیت هایی است که گهگاهی کپیرایترها برای ایجاد داستان از آن استفاده می کنند.
نویسندگان محتوا از سئو و قیف فروش بیاطلاع نیستند
شاید محتوانویس ماهر مانند ChatGPT علامه دهر نباشد اما میداند که چگونه بیانی قانعکننده داشته باشد و مطالب را طوری کنار هم بچیند که در نهایت کاری کند که مخاطب کاری را انجام بدهد که هدف بازاریابی محتوایی است. همچنین او سفر خریدار و مراحل مختلف قیف فروش را درک میکند و میتواند محتوای متناسب با هر مرحله را تولید کند. در حالی که داشتن چنین انتظاری از یک سیستم هوش مصنوعی (حداقل الان) با واقعیت ها جور در نمی آید.
نویسندگان محتوا مخاطب خود را میشناسند
محتوانویس ایرانی میتواند بهراحتی دربارهی لذت قرمه سبزی خوردن، حس ترسی که اگر امروز نخری احتمالاً فردا گرانتر خواهد شد یا سبزیپلو با ماهی شب عید صحبت کند. میدانید چرا؟ چون این موضوعات در متن زندگی ایرانیها تنیده شده است. او می داند که چه عبارتی لبخند را روی لبان مخاطب می آورد و چه چیزی آیندهنگری اش را قلقلک خواهد داد. در حالی که چنین هوشمندی از ChatGPT انتظار نمی رود.
محتوانویسان ماهر تکراری نمی نویسند
بررسی ها نشان داده که مطالب تولیدشده با استفاده از ChatGPT شامل مقادیر قابل توجهی تکرار است. این مسئله هم از نظر موتورهای جستوجو و هم از نظر خوانندهها اتفاق جالبی نیست و می تواند رتبهی سایت شما را کاهش دهد.
سخن پایانی
قطعاً ابزارهایی مانند ChatGPT که در درک و تولید زبان طبیعی تا این حد پیش رفتهاند، به کسب وکارهای گوناگون کمک می کنند تا محتوا را به روشی کارآمدتر و مقرون بهصرفه تر تولید کنند و به عنوان یک دستیار، کار و زندگی محتوانویسان را آسانتر خواهد کرد. با این حال هنوز (بهویژه در زبان فارسی) ویرایش و نگارش برخی از متون فقط با خلاقیت ذهن و ظرافت زبان انسان است که با هنرمندی تمام از سرانگشتان او جاری خواهد شد. این در حالی است که خروجی تولیدشده با هوش مصنوعی حتماً باید تحت نظارت انسان باشد و بررسی شود.
خلاصه اینکه به نظر میرسد محتوانویسان ماهر و فارسیزبان فعلاً لازم نیست چندان نگران هوش مصنوعی باشند. اما درآینده؟ هیچکس خبر ندارد!
کیستم من؟
اثربخش مینویسم، پس هستم! همانطور که هر کپیرایتری باید چنین باشد.از اواخر دههی شصت میآیم. باور دارم که کلمات قدرت دارند و دنیا را به حرکت در میآورند. عاشق کلمات هستم و برقراری ارتباط با آدمها. سالهاست که کارم با کلمات است. دوست دارید همپرسه من باشید در دنیای کپیرایتینگ و محتوانویسی؟ تلگرام در خدمتم با محتوافام.
با چت جیپتی صحبت کردم پاسخ هاش اکثرا غلط و من درآوردیه فقط تحلیل میکنه منبع اطلاعات قوی نداذه چون نمیتونه این همه حجم اطلاعات در دنیارو پردازش کنه پس دروغ بیرونمیده
نسخه چهارش بسیاری از ایرادات رو برطرف کرده. در حال حاضر نسخه 4 به صورت رایگان در دسترس نیست. اما به خاطر یادگیرندگیش و امکان اتصال به اینترنت داناتر خواهد شد.