چطور یه مشتری یا کارفرمای جدید رو به یه مشتری دائمی تبدیل کنیم
وقت نداری مقاله رو بخونی؟ پلی کن و مقاله رو گوش کن.
بدیهیه که صاحبان همه کسب و کارها، تمایل دارن که مشتریهاشون رو به مشتری دائمی تبدیل کنن. هر چقدر هم که برای ارتقاء کیفیت محصول و خدماتتون به صورت مداوم تلاش کنین، به دست آوردن مشتریهای جدید نیاز به دوندگی زیادی داره.
اما اگه مشتریان دائمی داشته باشین، احساس امنیت و ثبات بیشتری میکنید و فرصت کافی بدست میارین تا کسب کارتون رو توی حوزههای دیگه رشد بدین.
در این مقاله راهکارهایی برای تبدیل کارفرما و مشتری جدید به مشتری دائمی ارائه میدهیم.
راهکار اول: چیزی بیشتر از محصول توافق شده به مشتری تحویل بدین
بله، درسته که یه کم عجیب به نظر میاد، اما شما نباید ترسی از این اقدام داشته باشین. وقتی که محصول و کار با کیفیتی ارائه میدید، نه تنها رقبای خودتون رو کنار میزنید، بلکه میتونید راه مطمئنی رو برای تجارت دائم با مشتریای خودتون ایجاد کنید و سفارشات جدید ازشون بگیرید.
به عنوان یه فریلنسر، روش خیلی سادهای که برای جلب مشتری ثابت میتونید به کار ببرید اینه که سعی کنید قبل از موعد سررسید، کارتون رو تحویل بدید. طبیعتاً اگه از زمانبندی کار جلوتر باشید، به نفع مشتری شماست و اون هیچوقت خودش رو معطل شما نمیبینه. همین باعث میشه که اگه کارتون هم از کیفیت لازم برخوردار باشه، با رغبت کامل پروژه بعدی خودش رو به شما بسپره و هیچ تمایلی نداشته باشه که ریسک کنه و همکاری با یه فریلنسر جدید رو امتحان کنه.
به علاوه با این کار وجدان و اخلاق کاری خودتون رو نشون میدین. همه دوست دارن که با افراد سختکوش و باوجدان همکاری کنن. اگه بتونید فراتر از انتظارات مشتریتون عمل کنید، به احتمال خیلی زیادی اون رو به مشتری دائم خودتون تبدیل میکنید.
راهکار دوم: برای مشتریهای خودتون یه تجربه همکاری دلپذیر ایجاد کنید
فراتر از انتظارات مشتریان عمل کردن، برای اونا یه تجربه همکاری شیرین رو رقم میزنه. از طرفی شما باید انتظارات واقعگرایانهای رو برای هر پروژه یا محصول ایجاد کنید و به شرایطی که برای اون تعریف شده، کاملاً پایبند باشید. وقتی محصولی رو به مشتریتون تحویل میدید، علاوه بر کاربرپسند بودن، باید حتماً خدمات مشتریان و پس از فروش مناسبی براش در نظر بگیرید.
اگه مثلاً صفحه فروش محصولات شما گمراهکننده باشه یا فرآیند خرید توی اون برای مشتری پیچیده و گیجکننده باشه، تجربه خوبی برای خریدارها بهوجود نمیاد و به خاطر دردسری که موقع خرید داشتن، به احتمال زیاد دیگه به شما مراجعه نمیکنن.
راهکار سوم: توی پاسخ دادن به مخاطبها و مشتریان خودتون، سریع عمل کنید
بهعنوان یه صاحب کسب و کار، بهطور معمول شما روزهای کاری پرمشغلهای دارین و این قابل درکه. با این وجود، برای اینکه یه رفتار مناسب و حرفهای از خودتون نشون بدین، بهتره سعی کنید خدمات مشتریان منحصربهفردی ارائه بدین و طبق یه روال مشخص و زمانبندیشده به سؤالات و نظراتی که براتون ارسال میشه پاسخ بدید.
یه روش مناسب برای این کار اینه که تا قبل از پایان روز کاری و حداکثر ظرف چند ساعت، به درخواستهای مشتریان و خریدارهای که اولویت بالایی دارند پاسخ بدین و یه زمان ۲۴ ساعته هم برای پاسخ دادن به درخواستها و ایمیلهای با اولویت پایینتر در نظر بگیرید.
این رفتار شما نشون میده که کاملاً حرفهای و قابلاعتماد هستین و به این ترتیب دوباره میتونید به کارفرماهاتون انگیزه بدید که مجدداً با شما قرارداد همکاری ببندن و به مشتری دائم شما تبدیل بشن.
راهکار چهارم: به کارفرماها و مشتریانتون نشون بدین که علاقهمند هستین که همکاری ادامه پیدا کنه
این کار یکی از سادهترین روشها برای بهدست آوردن مشتری دائمی توی کسب و کار محسوب میشه. کافیه به هر طریقی که خودتون میدونید به خریدارتون نشون بدین که واقعاً علاقمندین همکاریتون ادامه داشته باشه.
به عنوان یه فریلنسر، میتونید از مشتریان جدید خودتون بخواید که شما رو برای پروژههای آینده خودشون در نظر بگیرن تا به مرور نقش ثابتی توی انجام کاراشون داشته باشید. البته اینگونه درخواستها ظرافتهای خاص خودشون رو دارن و نباید با جملات مستقیم و کلیشهای مطرح بشن. یکی از مضحکترین جملاتی که بعضی از فریلنسرها، حتی اونایی که سابقه زیادی هم دارن به کار میبرن اینه که میگن «من کار شما رو در کمترین زمان و بالاترین کیفیت انجام میدم!!!». یکی باید بپرسه که شما با کدوم متر و معیار به این نتیجه رسیدن؟ کار خودتون رو با چند نفر مقایسه کردین که فهمیدین بالاترین کیفیت رو داره! یه همچین جملاتی کوچکترین ارزشی برای خریدارا ندارن و برعکس اونا رو به این نتیجه میرسونه که با یه فرد کوتهفکر و سادهاندیش طرف هستن. این موضوع خودش یه بحث مفصلتری نیاز داره که سعی میکنیم توی مباحث بعدی بهش بپردازیم.
به عنوان فروشنده محصول، اطلاعات تماستون رو به خریدار بدین و کوپنهای تخفیف و شرایط ویژه برای خریدهای بعدی اون در نظر بگیرین. این کار خریدار رو ترغیب میکنه که به فروشگاههای دیگه سر نزنه و برای خرید بعدی شما انتخاب اولش باشین.
خلاصه اینکه:
داشتن مشتریان دائم و وفادار از مهمترین عوامل موفقیت یه کسب و کار محسوب میشه. بدون اونا در واقع شما درجا میزنید و نمیتونید خودتون رو به سطح بالاتری ارتقاء بدید.
پس روی این چهار نکته که در حقیقت تاکتیکهای مهمی توی کسب و کار به شمار میرن، تمرکز کنید تا بتونید مشتریان ثابت بیشتری برای تثبیت و رشد کسب و کارتون بدست بیارین.