آموزش ویدیویی و کتابهای مفید برای فریلنسرها
این روزها تمایل افراد به کار کردن به صورت فریلنسینگ به میزان زیادی در حال افزایش است از این رو کتابهای متعددی در این زمینه نگارش شده که هر کدام یک جنبه فریلنسینگ را بررسی میکنند و راهکارهایی برای موفقیت در این زمینه ارائه میکنند. در این مقاله کتابهایی در این زمینه را معرفی و خلاصهای از آنها را بیان میکنیم تا علاوه بر ترغیب فریلنسرها به خواندن این کتابها، اطلاعات کلی در مورد سرفصلها و موضاعاتی که برای موفق شدن در این حوزه باید در مورد آن اطلاعات داشته باشید را در اختیار شما قرار دهیم.
مخاطبان اصلی این کتاب عبارت هستند از:
- برنامهنویسان و توسعهدهندگان
- متخصصین شبکه و امنیت شبکه
- متخصصین SEO «ارتقاء موتور جستجو» و بازاریابی
- طراحان و گرافیستها
- کارشناسان علوم پایه
- مدرسین، نویسندگان و تایپیستها
- مترجمها
- عکاسان و آهنگسازان
- تدوینگران و فیلمبرداران
- مهندسین برق، الکترونیک و مخابرات
سرفصل های کتاب فراگیری مهارتهای فریلنسینگ
این کتاب در 5 فصل نگارش شده است. در فصل اول این کتاب با عنوان ” آشنایی با آزادکاری و فریلنسینگ” در مورد مفهموم فریلنسینگ و آزادکاری، سطح درآمد آن در ایران و جهان، رشتهها و تخصصها و مواردی از این دست صحبت شده است.
فصل دوم کتاب با عنوان “شروع آزادکاری و فریلنسینگ” مبانی اولیهای که هر فرد برای تبدیل شدن به یک فریلنسر نیاز دارد مانند امکانات مورد نیاز فریلنسرها، راههای به دست آوردن مشتری و … توضیح داده شده است.
سایر فصلها به موضوعات اساسی در فریلنسینگ، مانند “ارتباط با مشتری”، “مدیریت زمان” و “مدیریت مالی” پرداخته است.
فارق از اینکه تجربه کار به صورت فریلنسینگ را دارید یا به تازگی به این حوزه علاقهمند شدهاید مفاهیم این کتاب میتواند راهنمای شما باشد و به بسیاری از سوالات شما در این حوزه پاسخ دهد.
فهرست کتاب فراگیری مهارتهای فریلنسینگ
- مقدمه
- فصل اول: آشنایی با آزادکاری و فریلنسینگ
- آزادکاری یا فریلنسینگ چیست؟
- تفاوتهای اساسی فریلنسینگ با سایر مدلهای کار
- نیازمندیهای فردی و اجتماعی برای آزادکاری
- سطح درآمد فریلنسرها در ایران و جهان (بخش اول)
- سطح درآمد فریلنسرها در ایران و جهان (بخش دوم)
- رشتهها و تخصصهای مناسب برای فریلنسرها
- میزان رضایت شغلی فریلنسرها براساس تخصص
- فصل دوم: شروع آزادکاری و فریلنسینگ
- بهترین زمان برای شروع فریلنسینگ
- کار در خانه یا بیرون از خانه
- فریلنسینگ پارهوقت یا تماموقت
- امکانات موردنیاز فریلنسرها
- یافتن کار و مشتری برای فریلنسرها
- راههای به دست آوردن مشتری برای فریلنسرها: از طریق آشنایان
- راههای به دست آوردن مشتری برای فریلنسرها: از طریق سایتهای فریلنسینگ
- راههای به دست آوردن مشتری برای فریلنسرها: شبکههای اجتماعی
- کدامیک برای فریلنسرها مناسبتر است؟ فعالیت فردی یا تیمی
- فصل سوم: ارتباط با مشتریان
- راههای برقراری ارتباط موثر با مشتری برای فریلنسرها
- آداب رفتار در عرصه جهانی برای فریلنسرها
- محاسبه قیمت پروژه و پیشنهاد قیمت مناسب برای فریلنسرها
- محاسبه حداقل نرخ ساعتی برای فریلنسرها
- فرمول محاسبه درآمد سالانه
- قواعد ارسال فاکتور و تحویل کار برای فریلنسرها
- مزایای ارسال فاکتور
- تحویل کار
- قواعد دریافت دستمزد برای فریلنسرها
- قواعد توافق اولیه و قرارداد برای فریلنسرها
- بهترین راهکارهای پیشگیری و حل اختلاف برای فریلنسرها
- چطور مانند یه یک فریلنسر حرفهای رفتار کنید؟
- فصل چهارم:مدیریت زمان
- راهکارهای مدیریت زمان برای فریلنسرها
- ساعات کاری و استراحت مناسب برای فریلنسرها
- تخمین مدت زمان پروژه برای فریلنسرها
- ابزارهای مدیریت زمان و پروژه برای فریلنسرها
- برونسپاری برای فریلنسرها
- برندسازی شخصی برای فریلنسرها
- برای یک فریلنسر شخصیت حقیقی مناسبتر است یا حقوقی
- کارهای ضروری برای بهبود هویت
- فصل پنجم: مدیریت مالی
- مدیریت مالی برای فریلنسرها
اصول فریلنسینگ موفق
مترجم : رکسانا علیطلب نویسنده: مایلز برک
«اصول فریلنسینگ موفق» کتابی تخصصی برای فریلنسرهای طراح و توسعهدهندگان وب است؛ اما بسیاری از اصولی که در این اثر مطرح شدهاند، میتوانند در بسیاری از موقعیتها و صنایع دیگر نیز استفاده شوند. فریلنسر فردی است که یک حرفه و تخصص مثل عکاسی، نویسندگی، طراحی سایت، برنامه نویسی، گرافیک، ترجمه و …دارد و به صورت پروژهای و آزاد برای دیگران کار میکند. این کتاب یک راهنما است که بتوانید به تصمیمتان برای این که رئیس خود باشید، نزدیکتر شوید و یک انتقال راحت به حرفهی فریلنسینگ داشته باشید و فریلنسر موفقی شوید.
این کتاب نهتنها چگونگی تبدیل مسیر فریلنسینگ به موفقیت مالی را پوشش میدهد، بلکه چگونگی انجام این کار بدون بهخطر انداختن سلامت جسم و ذهن را نیز در نظر میگیرد. اگر شما حرفهی فریلنسینگ را برای خود در نظر گرفتهاید و در حال حاضر به کار کارمندی مشغولید، اگربهتازگی فارغالتحصیل شدهاید، اما در مورد شیرجهزدن ناگهانی به ناشناختهها نگران هستید، اگر به تازگی به حرفهی فریلنسینگ جهش داشتهاید، اما در حال مبارزه با مشکلات آن هستید، این کتاب، راه را به شما نشان خواهد داد.
آزادکار فوقستاره
مترجم : خلیل رضوی، نادیا مرادی نویسنده: کیان و کالیس تایید
کتاب آزادکار فوق ستاره اثر کیان تایید و کالیس تایید، به عنوان یک راهنمای کلی که به نفع پیمانکاران تمام حرفهها است به شما کلیهی مسائل درونی و بیرونی آزادکار بودن، سروکار داشتن با موضوعاتی مثل گرفتن اولین پروژه، چه کار کنیم وقتی یک کارفرما حقالزحمهمان را پرداخت نمیکند و رسیدگی به مشتریان فریبکار را یاد خواهد داد.
به گفته کیان تایید و کالیس تایید با وجود مشکلات محتمل، آزادکاری پردرآمدتر از کار کردن برای دیگران است. کتاب آزادکار فوق ستاره (How to be a Rockstar freelancer) به شما میگوید که شاید فکر کنید آزادکاری نوعی متفاوت از اشتغال است که در حقیقت ادارهی کسب و کار شخصی خودتان است. وقتی شما یک آزادکار هستید درواقع یک کسبوکار تک نفره دارید. در برخی مواقع ممکن است با استخدام افراد دیگر به یک سیستم بزرگتر تبدیل شوید.
به زبان ساده، آزادکارها کسانی هستند که برای خودشان کار میکنند. آزادکارها خدماتی از قبیل عکاسی، طراحی، برنامهنویسی یا هر نوع شغل دیگری را ارائه میدهند. تفاوت اصلی در این است که یک آزادکار مشتری و ارباب رجوع بیشتری نسبت به یک کارفرمای عادی دارد. آزادکارها معمولاً به صورت ساعتی یا پروژهای کار میکنند و به شکل تاثیرگذار یک کسبوکار کوچک را با مهارتهای خود پیش میبرند.
شما در پروژهای که انتخاب میکنید آزادی دارید، رئیس خودتان هستید و میتوانید به سبک دلخواه خودتان کار را پیش ببرید؛ به همین دلیل است که بسیاری از مردم خواهان راهاندازی کسبوکار مستقل خود هستند.
هنوز هم افراد آزادکار در کشورها و شهرهای مختلف با تواناییهای متفاوتی که دارند، شباهتهای بسیاری به یکدیگر دارند. این کتاب چگونگی تبدیل شدن به یک فرد آزادکار موفق، چگونگی گرفتن اولین پروژه توسط شما، و دریافت دستمزد از مشتریانی که در پرداخت حقالزحمهی شما مقاومت میکنند را به شما میآموزد.
The 4-Hour Workweek
By: Timothy Ferriss
زمانی که صحبت از فریلنسینگ و سبک کاری فریلنسرها میشود، اغلب مردم تصور میکنند که این افراد در یک ویلا یا کنار ساحل نشسته، با یک لیوان نوشیدنی و یک لپتاپ پروژههای خود را انجام میدهند. در این سناریو که کمی هم فانتزی بهنظر میرسد، مسلماً فریلنسر با فراغ بال و تنها چند ساعت در روز کار میکند.
شاید بهحقیقت پیوستن این سناریو برای بسیاری از فریلنسرها باورپذیر نباشد، چرا که بهطورمعمول ساعتهای زیادی را در روز به کار خود اختصاص میدهند و اغلب اوقات حس میکنند حتی به زمانی بیشتر از این نیاز دارند.
اما تیموتی فریس، نویسنده کتاب «۴ ساعت کار در هفته»، معتقد است شما همواره میتوانید مدلی برای کسبوکار خود ایجاد کنید که در آن تنها چند ساعت در هفته به فعالیتها و امور مربوط به حرفه کاری خود بپردازید. این نویسنده تلاش کرده تا در کتاب خود به شما بیاموزد چگونه از حجم ایمیلهای خود کم کنید، برخی از کارهای خود را برونسپاری کنید و اساساً ۵۰ درصد از کارهای خود را کاهش دهید. به این ترتیب مانند یک فریلنسر بازنشسته موفق زندگی خواهید کرد، بهعبارت دیگر، بیشتر زندگی کرده و کمتر کار میکنید.
در کتاب «۴ ساعت کار در هفته» که جزء پرفروشترین نشریات نیویورک تایمز بهشمار میرود، شما با مرور بیش از ۵۰ نکته جالب یاد میگیرد که چگونه با مدیران و مشتریان مذاکره کرده و در شرایط غیرقابل پیشبینی اقتصادی، گلیم خود را از آب بیرون کشیده و فرصت بیشتری برای زندگی شخصی و پرداختن به امور دلخواهتان داشته باشید.
The Freelance Business Funnel
By: Skellie
«قیف کسبوکار فریلنسینگ»، کتابی است که هر فریلنسری باید آن را مطالعه کند. حتی اگر درآمد نسبتاً مناسبی از این راه کسب میکنید ولی نگران پرداخت صورتحسابهای خود هستید و فرصت کافی برای پرداختن به امور شخصی زندگی خود ندارید، با خواندن این کتاب راهکارهای مناسبی را برای غلبه بر این مشکلات خواهید آموخت. «اسکلی»، نویسنده این کتاب که ویرایشگر سابق بازار کار آنلاین FreelanceSwitch بود، روشهایی عملی و کاربردی را در مورد بازاریابی برای کسب و کار شما از طریق وبلاگ نویسی و برندسازی شخصی معرفی کرده است. ایده اصلی «اسکلی» بر این است که مشتریان با شما در تماس مستقیم باشند و ارتباط صمیمیتری با آنها داشته باشید.
احتمالاً شما مقالات کوتاه مختلفی را در مورد وبلاگ نویسی مطالعه کردهاید که هر یک از جنبهای خاص به این موضوع پرداخته، اما با این کتاب به مرجع کاملی در این ارتباط دسترسی پیدا میکنید که موارد مختلفی را در این زمینه پوشش داده است. در واقع با مطالعه این کتاب شما متوجه خواهید شد که:
- + چگونه یک وبلاگ حرفهای ایجاد کنید که مشتریان احتمالی و آینده شما از آن لذت ببرند.
- + چگونه خدمات خود را به بازدیدکنندگان از این وبلاگ ارائه دهید.
- + چگونه کسب و کار خود را برای کسب موفقیت بیشتر، ارتقاء داده و بهینهسازی کنید.
- + چگونه هزینههای خود را متعادل کرده و برنامهریزی درستی برای آینده داشته باشید.
- + چگونه کسب و کار خود را متناسب با تعداد مشتریان، توسعه دهید.
در عین حال، این نویسنده باتجربه در کتاب خود نکات مهمی را در مورد نحوه کسب درآمد منفعل توسط تبلیغات، همکاری و مشارکت و همچنین محصولات شما مطرح میکند. با درک درست قیف فروش، مطمئناً میتوانید پیشرفت قابل توجهی در ارتباط با امور فریلنسینگ خود داشته و با رعایت بایدها و نبایدهای عبور از این مسیر، کسب و کار خود را روز به روز توسعه دهید.
در عین حال، این نویسنده باتجربه در کتاب خود نکات مهمی را در مورد نحوه کسب درآمد منفعل توسط تبلیغات، همکاری و مشارکت و همچنین محصولات شما مطرح میکند. با درک درست قیف فروش، مطمئناً میتوانید پیشرفت قابل توجهی در ارتباط با امور فریلنسینگ خود داشته و با رعایت بایدها و نبایدهای عبور از این مسیر، کسب و کار خود را روز به روز توسعه دهید.
Rework
By: Jason Fried and David Heinemeier Hansson
این کتاب پرفروش نیویورک تایمز که توسط دیوید هاینمایر هانسن و جیسون فرید تألیف شده، یکی از بهترین کتابهای موجود برای هر کسی است که به دنبال موفقیت در کسب و کار فریلنسینگ است. کتاب «Rework» به دلیل بیان نکات بسیار ارزشمند و کاربردی، مسیر رشد کسب و کار شما را بسیار هموار کرده و باعث افزایش سرعت شما در رسیدن به اهداف و کسب درآمد بیشتر خواهد شد.
توصیههایی در این کتاب مطرح شده که موجب رفع نگرانی فریلنسرها از انجام کارهایی با درآمد کم گشته و در عوض، تمرکز فریلنسرها را به سمت کارهای با درآمد بالا معطوف میکند. از نظر این نویسندگان، امروزه برخی از قواعد کسب و کار منسوخ شده و لازم نیست که شما پیروی از آنها را در دستور کار خود قرار دهید. به عنوان مثال در اکثر کتابهای کسب و کار به شما توصیه میشود تا کار خود را با نوشتن یک بیزینس پلن یا طرح کسب و کار شروع کنید، فضای رقابتی را بررسی کرده و به دنبال سرمایهگذاران مختلف باشید؛ اما به جای این قواعد، نکاتی خلاقانه در این کتاب برای خوانندگان مطرح میشود تا در بازار رقابتی موجود، قادر به فعالیت و کسب درآمد مطلوب باشند.
در واقع «Rework» به شما یک راه بهتر، سریعتر و سادهتر را برای موفقیت در کسب و کار نشان میدهد. این نویسندگان برای هر یک از توصیههای خود استدلالی منطقی ارائه میدهند. به عنوان مثال اشکالاتی که یک بیزینس پلن در کسب و کار شما ایجاد میکند، دلایل عدم نیاز قطعی شما به سرمایهگذار خارجی و همین طور دلایل عدم ضرورت توجه بیش از حد به فضای رقابتی بازار برای یک فریلنسر در این کتاب مطرح میشود. کسانی که وقت خود را با کاغذبازی و برگزاری جلسات طولانی هدر میدهند یا احساس میکنند برای کار خود حتماً نیاز به یک دفتر دارند، از نظر این نویسندگان برای توجیه عدم موفقیت خود به دنبال بهانه میگردند.
با مطالعه این کتاب شما با زبانی ساده میآموزید که :
- + چگونه خلاقتر بوده و کارآیی بیشتری داشته باشید.
- + چگونه ریسک کسب و کار خود را کاهش دهید.
- + چگونه با صرف بودجهای کمتر از ایدههای خلاقانه خود کسب درآمد کنید.
- + چگونه از شکستهای موقتی خود ناامید نشده و انگیزه بیشتری برای کسب موفقیت پیدا کنید.
در نهایت میتوان گفت که این کتاب یک آموزش کامل برای هر کسی است که تمایل دارد رئیس خود باشد. کارآفرینان، صاحبان کسب و کارهای کوچک و افرادی که از شغل و فعالیتهای روزانه خود به کلی خسته و ناامید شداند، دستورالعملهای مفیدی را در این کتاب برای خود خواهند یافت.
Craft, Inc. Revised Edition
By: Meg Mateo Ilasco
این کتاب که توسط یک کارآفرین موفق به نام «مگ ماتئو ایلاسکو» تألیف شده است، یک راهنمای جامع برای تبدیل سرگرمیهای خلاقانه شما به یک کسب و کار به شمار میرود. این نویسنده در بحثهای خود، موضوعاتی همچون تدوین «بیزینس پلن» یا طرحهای تجاری، ملاحظات مالیاتی، راهاندازی فروشگاههای آنلاین، بازاریابی رسانههای اجتماعی و موضوعات متنوع دیگری را پوشش میدهد. ممکن است محتوای این کتاب برای فریلنسرهایی که از قبل در این زمینه فعالیت میکنند، کمی ساده و ابتدایی به نظر برسد، اما مطمئناً کسانی که در فکر راهاندازی چنین کسب و کاری برای خود هستند، با مطالعه این کتاب، نکات کاربردی و مفیدی را از قبیل موارد زیر خواهند آموخت:
- + محصولات و کارهای خود را معرفی کرده و تبلیغات مناسبی برای آنها انجام دهید.
- + تراکنشهای کسب و کار خود را به صورت سیستماتیک ثبت کرده و مدیریت کنید.
- + با جوامع مختلفی که در این زمینه فعالیت میکنند، ارتباط برقرار کرده و همکاری کنید.
- + محصولات خود را برای کسب درآمد، قیمتگذاری کنید. برای کارهای خود حق «کپی رایت» بگیرید.
- + حضور فعالی در شبکههای اجتماعی داشته باشید.
- + فروشندگان مناسبی را برای فرآوردههای خود پیدا کنید.
- + محصولات خود را به صورت عمدهفروشی یا آنلاین به فروش برسانید.
- + نمایشگاهی برای محصولات خود برپا کنید و در نهایت با افزایش بازدهی، فرصت بیشتری برای پرداختن به زندگی شخصی و تعطیلات خود داشته باشید.
در این نسخه که ویرایشهای زیادی نسبت به نسخه قبل داشته و دارای مطالب تکمیلی برای مباحث قبلی است، مصاحبههای جدیدی نیز با افراد موفق و حرفهای در این زمینه صورت گرفته تا تجربیات ارزشمند آنها را با خوانندگان خود به اشتراک بگذارد.
Thirteen Ways to Get the Writing Done Faster
By: Linda Formichelli and Carol Tice
شاید از نظر بسیاری از افراد، وبلاگنویسی با نویسندگی تفاوتی نداشته باشد، اما در واقع، هر وبلاگنویس حرفهای قطعاً نویسنده است، اما لزوماً هر نویسنده حرفهای، یک وبلاگنویس نیست. اگر تمایل دارید به عنوان یک تولیدکننده محتوای حرفهای کسب درآمد کنید، لازم است تفاوت تولید محتوای آنلاین با نویسندگی و رماننویسی را به خوبی درک کنید.
به عنوان مثال مهارتهای لازم برای تولید محتوا و وبلاگنویسی حرفهای شامل آگاهی از اصول سئو، مدیریت زمان، روانشناسی، بازاریابی، مهندسی رفتار مخاطب، محتوانویسی چندکلمهای برای شبکههای اجتماعی و برندینگ است. بنابراین وبلاگنویسی یک استعداد ذاتی نیست که فقط افراد خاصی بتوانند در آن موفق شوند و لازم است همواره مهارتهای مذکور در کنار یکدیگر ارتقاء یابند.
لیندا فورمیشلی و کارول تایس، به عنوان فریلنسرهای موفق، تجارب و توصیههای عملی خود را در مورد روشهای افزایش سرعت فرآیند نویسندگی و تولید محتوا در کتاب «۱۳ راهکار برای افزایش سرعت نویسندگی» بیان کردهاند که مطالعه آن برای اغلب فریلنسرها مفید خواهد بود. اگر شما هم جزء آن دسته از نویسندگانی هستید که معمولاً برای تولید محتوای باکیفیت، وبلاگنویسی و نوشتن مطالب مورد نظر خود در مدیریت زمان دچار مشکل میشوید، سعی کنید این راهکارها را در دستور کار خود قرار دهید تا از وقت خود به صورت بهینه استفاده کنید.
اگر در مدیریت زمان مهارت کافی نداشته باشید، قطعاً نمیتوانید از طریق تولید محتوا به کسب درآمد بپردازید. شما چه به عنوان فریلنسر برای کسب و کارهای دیگر محتوا تولید کنید و چه وبلاگ شخصی و یا سایت شخصی داشته باشید، اگر چند هفته وبلاگ یا وبسایت خود را بهروز نکنید، از نظر رتبهبندی گوگل، حفظ مخاطبین و یا افزایش آنها دچار مشکل میشوید. اگر بدون در نظر گرفتن زمانبندی مناسب، تنها قادر باشید روزانه یک مقاله کوتاه ۵۰۰ کلمهای تألیف کنید، بدیهی است که درآمد شما بسیار ناچیز بوده و به زودی از کار خود دلزده میشوید.
نکات مطرح شده در این کتاب بسیار ساده و در عین حال کاربردی بوده و شما میتوانید با صرف زمان کوتاهی، کل کتاب را مطالعه کرده، از توصیههای کاربردی آن بهرهمند شده تا دچار چنین مشکلاتی نشوید. بخش پرسش و پاسخی هم که در این کتاب گنجانده شده، پاسخگوی بسیاری از سؤالات عمومی فریلنسرهای نویسنده خواهد بود.
Business and Legal Forms for the Graphic Designers (Fourth Edition)
By: Tad Crawford and Eva Doman Bruck
طراحی گرافیک به عنوان یکی از محبوبترین مشاغل در فریلنسینگ، طرفداران زیادی را به خود جلب کرده است و غالب گرافیستها تمایل دارند به عنوان فریلنسر نیز به کسب درآمد بپردازند. عمدهترین مشکلاتی که بر سر راه این افراد قرار دارد، عدم آشنایی با فن مذاکره، یافتن مشتری، تبلیغات و بازاریابی، قیمتگذاری و عقد قرارداد به طریقی است که به صورت شفاف، تمامی موارد لازم را پوشش داده باشد تا پس از تحویل کار، به راحتی بتوانند طبق چک لیستهای مشخصی کار را تحویل داده و دستمزد خود را دریافت کنند.
این کتاب برای فریلنسرهای گرافیست باتجربه و همین طور تازه کار، بسیار مفید و پرکاربرد است. تاد کرافورد و ایو دومن بروک تمام فرمهایی را که ممکن است طراحان گرافیک در کسب و کار خود نیاز داشته باشند، به همراه توضیحات کامل و دستورالعملهای گام به گام ارائه کرده و شما میتوانید در صورت نیاز، هر یک از این فرمها را متناسب با نیازمندیهای خود تغییر داده و مورد استفاده قرار دهید. فرمهای مذکور شامل مذاکرات مختلف با مشتریان، چک لیستهای قرارداد، پروپوزال، طرح پروژه و بودجهبندی، زمانبندی، توافقنامه تأیید پروژه، توافقنامه طراحی وبسایت، برنامهریزی تولید استودیویی، مدیریت فایل و موارد مشابه دیگری است که در یک لوح فشرده به همراه کتاب در اختیار خریدار قرار میگیرد.
در واقع با تهیه و مطالعه این کتاب، شما علاوه بر در اختیار داشتن قالبهای معمول برای عقد قرارداد با مشتری، نحوه قیمتگذاری، تعامل درست و درخواست مبلغ واقعی کار خود را میآموزید، در هزینههای خود صرفهجویی کرده و به حداکثر سود مورد نظر خود دست مییابید.
The Zen of Social Media Marketing
By: Shama Hyder Kabani
با توجه به ماهیت متنوع اینترنت، تبلیغات و مدلهای بازاریابی آنلاین همواره در حال توسعه و تغییر است. هر روزه، ایدهها و شیوههای ارتباطی جدیدی در رسانههای مختلف اجتماعی ارائه شده و نحوه ارتقاء برندها در شبکههای اجتماعی توصیف میشود. «شامه حیدر کوبانی»، کارآفرین هندی-آمریکایی و متخصص بازاریابی اینترنتی، قصد دارد در این کتاب، مفهوم بازاریابی رسانههای اجتماعی را در قالب ذن (تفکر لحظه به لحظه و ژرفنگری به ماهیت اشیاء) بیان کند.
در واقع این کتاب یکی از بهترین راهنماها برای فریلنسرها محسوب شده تا یاد بگیرند چگونه با استفاده از رسانههای اجتماعی، استراتژیهای بازاریابی خود را به صورت هوشمند و هدفمند، بهبود بخشند. به این ترتیب و با بکارگیری راهکارهای عملی ارائه شده در این کتاب میتوانید در زمان صرفهجویی کرده و به سایر امور خود بپردازید.
شاید بتوان گفت که در شرایط کنونی استفاده از رسانههای اجتماعی برای بقاء یک کسب و کار، دیگر اختیاری نیست و از الزامات آن به شمار میرود. باید توجه داشت که بازاریابی رسانههای اجتماعی مانند بازاریابی سنتی نیست و بدون آگاهی از نحوه بکارگیری آن ممکن است دچار سرخوردگی و شکست شوید. بنابراین باید با مطالعه و آگاهی کامل در این راه قدم بگذارید و مطالعه این کتاب، شروع مناسبی برای شما خواهد بود.
در واقع، فلسفه کوبانی برای بازاریابی موفق آنلاین، این است که با شیوههای اصولی، از رسانههای اجتماعی به عنوان ابزاری برای جلب توجه و تبدیل افراد مختلف و غریبه به مشتری استفاده شود. بدین منظور، متدولوژی ACT (روش جذب افراد مختلف و تبدیل آنها به مشتری) را معرفی کرده و چگونگی بهرهگیری از وبسایتهای شخصی و وبلاگها، فیسبوک، توییتر، لینکدین، گوگل پلاس و یوتیوب را برای فریلنسرها شرح میدهد. در عین حال، روشهای مناسب تولید محتوا برای کسب و کار و استفاده بهینه از زمان و منابع مالی در این شبکهها، بیان شده و معیارهایی را برای سنجش عملکرد و اطمینان از گام برداشتن صحیح در این مسیر ارائه میدهد.
به طور کلی، جدیدترین نسخه کتاب کوبانی در ارتباط با بازاریابی رسانههای اجتماعی، موارد زیر را پوشش میدهد:
- + مرور کلی از اینکه چرا رسانههای اجتماعی برای بازاریابی جزء بهترین ابزار محسوب شده و چگونگی استفاده از آنها برای هدایت ترافیک به فنپیجها و وبسایت شما
- + تبیین یک فرآیند کارآمد برای جذب فالوور و طرفدار و تبدیل آنها به مشتری
- + مرور جدیدترین روشهای بهرهگیری از رسانههای اجتماعی و ارائه دستورالعمل گام به گام برای استفاده از سایتها و اپلیکیشنهایی نظیر اینستاگرام، پینترست، اسنپچت و موارد مشابه دیگر
- + توصیههای اساسی در زمینه بازاریابی محتوا، بازاریابی ایمیل، ویدئو و تاکتیکهای هدفمند به منظور بهبود سئو
- + ارائه نکات کلیدی و اطلاعات جدید در مورد زمان و نحوه استفاده از تبلیغات آنلاین
- + چگونگی ارتقاء و رشد کسب و کار از طریق معرفی خود در رسانههای اجتماعی و کسب درآمد بیشتر برای فریلنسرها
- + تبیین نگرش تعدادی از کارآفرینان و بازاریابان آنلاین و استراتژی آنها برای کسب موفقیت
فراتر از ارزش محتوای آموزشی این کتاب، یک مجموعه شامل دوازده مطالعه موردی بازاریابی رسانههای اجتماعی در آن ارائه شده و فریلنسرها میتوانند راهکارهای عملی و مفیدی را از بین آنها دریافت کنند.
Creative Workshop: Eighty Challenges to Sharpen Your Design Skills
By: David Sherwin
با توجه به توسعه ابزارهای مختلف، تغییرات متنوعی در طراحی گرافیک، چه از لحاظ فنی و چه از لحاظ خلاقیت ایجاد شده است. گر چه فراگیری مهارتهای فنی جدید برای طراحان مختلف، امری نسبتاً ساده است، اما در مورد خلاقیت، موضوع کمی متفاوت بوده و تمرکز بر توسعه و بهبود میزان خلاقیت در طراحی گرافیک بسیار حائز اهمیت است. به عبارت دیگر، مهارت فنی و خلاقیت در طراحی گرافیک، لازم و ملزوم یکدیگر بوده و ضعف در هر یک از آنها منجر به عدم موفقیت یک طراح خواهد شد.
به طور معمول، طراحان گرافیک برای افزایش خلاقیت خود آرشیوی از کارهای دیگران جمعآوری میکنند تا در مواقع لزوم از آنها الهام بگیرند. مرور وبلاگهای مربوط به طراحی و ایده گرفتن از آنها، عضویت در انجمنهای طراحی و تعامل بیشتر با همکاران به منظور آگاهی از آخرین رویدادهای دنیای گرافیک و مشاهده بازخورد سایر طراحان در مورد کارهای شما از دیگر راهکارها در این زمینه به شمار میرود و به مرور زمان موجب افزایش خلاقیت در طراحی گرافیک شما میشود.
در عین حال، مطالعه کتب ارزشمند و انجام تمرینهای مختلف برای دستگرمی و ایدهپردازی از ملزومات این حرفه به شمار میرود. در این ارتباط، کتاب «ورکشاپ خلاق» توسط دیوید شروین برای فریلنسرهایی که قصد دارند در زمینه طراحی به شیوهای خلاق، فعالیت کنند و میخواهند مهارتهای طراحی خود را بهبود بخشند به رشته تحریر درآمده و در آن ۸۰ تمرین برای مدیریت زمان و شکوفایی خلاقیت در کار طراحی شما ارائه شده است.
طراحان وب، گرافیستها و دیگر طراحانی که در حوزه تجاری طراحی فعالیت میکنند، به طور خاص میتوانند از تمام چالشهای مطرح شده در این کتاب بهره گرفته و طی یک دوره کوتاه با ارتقاء مهارتهای حل مسئله که برای هر فریلنسری به عنوان یک موضوع حیاتی مطرح است، بهرهوری خود را افزایش دهند. بخشی از این کتاب به منظور الهام بخشی در طراحی گرافیک شما تدوین شده که برای مطالعه بسیار ارزشمند بوده و قطعاً خلاقیت شما را افزایش خواهد داد.
اگر برای تکمیل پروژه طراحی خود در زمانبندی کار دچار مشکل میشوید یا احساس میکنید در کارهای شما به اندازه کافی خلاقیت به چشم نمیخورد، حتماً این کتاب را مطالعه کنید تا به مرور، پیشرفت را در کار خود حس کنید. هر تمرین این کتاب راه حلهای مختلفی را با توجه به کارهای طراحان دیگر به شما آموخته و به نوعی دست و چشم و مغز شما را با هم هماهنگ میکند. در واقع شما به عنوان یک طراح، همیشه برای خلق یک کار جدید نیاز به یک جرقه برای شروع کار خود دارید و هدف این کتاب ایجاد همین جرقه برای رسیدن به ایدههای جدید است.
The Freelancer Manifesto: 11 Big Ideas to Stand Out and Thrive in the New Economy
By: Steve Roller
فریلنسینگ در اقتصاد جدید، راهکاری کاملاً متفاوت، اثربخش و مقرون به صرفه در انجام انواع پروژهها و کسب درآمد محسوب میشود. در واقع راه حلی برد-برد برای کارفرما از نظر جذب نیروهای زبده، بدون درگیر شدن با چالشهای استخدامی و صرف هزینه کمتر و برای فریلنسر از نظر انتخاب نوع پروژه، آزادی عمل در اختصاص ساعت کاری و مکان فعالیت و مزیتهای متنوع دیگر است.
در عین حال، دنیای فریلنسینگ و بازار کار آن، مدام در حال تغییر است؛ ممکن است در مقطعی، حجم کار فریلنسر بالا و در مقطعی دیگر بسیار پایین باشد. در واقع تغییر و تنوع، یک سوی جذاب فریلنسینگ است، اما بدون برنامهریزی و آگاهی کامل از چالشهای پیش روی آن ممکن است میزان موفقیت شما پایین باشد و یا حتی کسب و کار شما با شکست مواجه شود. باید توجه داشته باشید که موفقترین فریلنسرها، تنها به دو عامل سختکوشی و خلاقیت اکتفا نکرده و این افراد انعطافپذیری و مقاومت بالایی نیز دارند.
کتاب «مانیفست فریلنسر» توسط «استیو رولر» به منظور آشنایی با این چالشها و راهکارهای غلبه بر آنها نوشته شده و راههای جدیدی را برای سرپا ماندن در اقتصاد نوین و شرایط حاکم بر آن معرفی میکند.
در فضای به شدت رقابتی بازار کار آنلاین که در آن، روز به روز بر تعداد فریلنسرها افزوده میشود، توجه به نکات کلیدی که اغلب آنها ساده به نظر میرسند، برای موفقیت و کسب درآمد مورد انتظار، بسیار حائز اهمیت است و این کتاب به عنوان یک راهنمای ساده و در عین حال کارآمد، کمک مؤثری در بهبود شرایط کاری شما خواهد بود.
Best Business Practices for Photographers (third Edition)
By: John Harrington0
صنعت عکاسی و تکنولوژی دوربینها پیشرفت و تغییر شگرفی را طی دهه گذشته داشته و به تناسب بر چالشها و پیچیدگیهای کسب درآمد از این طریق افزوده شده است. این چالشها هم برای عکاسان حرفهای و باسابقه و هم برای تازهکارها، کم و بیش وجود دارند.
نسخه سوم کتاب «بهترین روشهای کسب و کار برای عکاسان» از کتابهای پرفروش جان هارینگتون، برای غلبه بر این چالشها به رشته تحریر درآمده و به ویژه برای عکاسان فریلنسر، یک راهنمای جامع و حاوی نکات کاربردی است، به گونهای که رشد ملموسی را در کسب و کار خود حس کرده و به موفقیت مالی و رضایت شغلی دست یابند. هارینگتون با بیانی شیوا و دوستانه، نکات کلیدی این حرفه را برای فریلنسرها در قالب موارد زیر مطرح کرده است:
- + نحوه ایجاد کسب و کار عکاسی
- + تجهیزات مورد نیاز
- + برنامهریزی
- + قیمتگذاری و تعیین ارزش کارها
- + نکات مهمی در ارتباط با بیمه
- + نحوه تنظیم قراردادهای مختلف
- + هنر مذاکره
- + چگونگی استفاده از ویدئوهای مختلف برای رشد کسب و کار
- + بازاریابی، برندینگ و رسانه های اجتماعی
- + تدوین یک کتابچه برای معرفی کارها
- + توصیههای عملی در مورد امور مالی این حرفه
- + نحوه رسیدگی به عدم پایبندی طرف مقابل به قرارداد
- + مدیریت دارایی دیجیتال
بسیاری از کارشناسان این حرفه عقیده دارند که نسخه سوم کتاب هارینگتون مرجع مناسبی برای عکاسان و کلید موفقیت آنها برای کسب درآمد مناسب از این راه است.
آموزش ویدیویی رایگان کسب درآمد از فریلنسینگ، آزادکاری
هر شخص با هر تخصصی – از تایپ یک متن ساده تا برنامهنویسی پروژههای بزرگ مهندسی – میتواند به عنوان یک فریلنسر شروع به کار و کسب درآمد کند. فریلنسر بودن هم مانند بقیه عناوین شغلی (کارمند، مدیر و …) نیاز به مهارتهایی دارد که هر فرد به مرور زمان و با کسب تجربه بیشتر به آن مسلط میشود. یادگیری این مهارتها میتواند باعث افزایش درآمد فریلنسرها شود و چالشهای بدست آوردن و نگه داری مشتری، زمانبندی پروژه، مذاکره، وصول حق الزحمه پروژه و … را کاهش دهد.
در این دوره آموزشی رایگان که توسط پارسکدرز تولید شدهاست با کلیه این مهارتهای و چالشها آشنا میشوید و میتوانید با تسلط و دانش کافی به عنوان یک فریلنسر شروع به فعالیت و کسب درآمد کنید.
مخاطب این آموزش چه کسانی هستند؟
- برنامهنویسان و توسعهدهندگان
- متخصصین شبکه و امنیت شبکه
- متخصصین SEO و بازاریابی
- طراحان و گرافیستها
- کارشناسان علوم پایه
- مدرسین، نویسندگان و تایپیستها
- مترجمها
- عکاسان، آهنگسازان
- تدوینگران و فیلمبرداران
- مهندسین برق، الکترونیک و مخابرات
سرفصل های دوره
کلیه بخشهای آموزش را میتوانید از طریق لینکهای زیر به صورت رایگان ببینید.
- ۰۲- آزادکاری چیست؟
- ۰۳- تفاوتهای اساسی آزادکاری با سایر مدلهای کار
- ۰۴- نیازمندیهای فردی و اجتماعی برای آزادکاری
- ۰۵- سطح درآمد در ایران و جهان -۱
- ۰۶- سطح درآمد در ایران و جهان -۲
- ۰۷- رشتهها و تخصصهای مناسب
- ۰۸- میزان رضایت شغلی برحسب تخصص
- ۰۹- شروع آزادکاری
- ۱۰- کار در خانه یا بیرون از خانه
- ۱۱- کار پارهوقت یا تماموقت
- ۱۲- امکانات مورد نیاز
- ۱۳- یافتن کار و مشتری
- ۱۴- از طریق آشنایان
- ۱۵- از طریق سایتهای مرتبط
- ۱۶- از طریق شبکههای اجتماعی
- ۱۷- از طریق فعالیت فردی یا تیمی
- ۱۸- ارتباط با مشتریان
- ۱۹- آداب رفتار در عرصه جهانی
- ۲۰- محاسبه و پیشنهاد دستمزد
- ۲۱- محاسبه حداقل نرخ ساعتی
- ۲۲- ارسال فاکتور و تحویل کار
- ۲۳- دریافت دستمزد
- ۲۴- توافق اولیه و قرارداد
- ۲۵- حل اختلاف
- ۲۶- اخلاق حرفهای
- ۲۷- مدیریت زمان
- ۲۸- ساعات کاری و استراحت
- ۲۹- تخمین زمان مورد نیاز
- ۳۰- ابزارهای مدیریت کارها و زمان
- ۳۱- برونسپاری
- ۳۲- برندسازی شخصی
- ۳۳- ساختن هویت حقیقی یا حقوقی
- ۳۴- مدیریت مالی
سلام وقتتون بخیر …
ممنون از این پست جذاب و مفیدی که منتشر کردید.
فقط بهتر میشد اگه لینکهای دانلود این کتابا رو هم میذاشتید. این لینک ها به آمازون و جاهای دیگه میفرستن کاربر رو برای خرید کتاب که عملا خرید ازشون ممکن نیست یا سخته …
موفق باشید …