۶ نکته برای درخشیدن در میان سایر فریلنسر ها
وقت نداری مقاله رو بخونی؟ پلی کن و مقاله رو گوش کن.
این روزها گرفتن یه پروژه یا پذیرفته شدن قیمت پیشنهادی شما (توسط کارفرما) بهآسونی چند سال پیش نیست. با توجه به اینکه تعداد فریلنسرهای جدید در پلتفرمهای فریلنسینگ مثل پارسکدرز خیلی بیشتر شده و روزبهروز هم داره افزایش پیدا میکنه، طبیعتاً شانس پذیرش پیشنهاد هم کمتر میشه.
۴ یا ۵ سال پیش، زمانی که بهعنوان یک فریلنسر در پلتفرمهای فریلنسینگ شروع به کار میکردید میتونستید روزی چند تا پروژه بگیرید؛ اما این روزها شرایط فرق کرده، با وجود هزاران متخصص فعال در این حوزه، برای حفظ موقعیت قبلی و موفقیت در این حرفه باید هوشمندانه عمل کرد. در ادامه قصد داریم نکاتی رو برای شما عزیزان مطرح کنیم که با رعایت اونا میتونید نسبت به سایرین متمایز بشید و شانس دریافت پروژه رو برای خودتون افزایش بدید.
نکته اول: همهکاره و هیچکاره نباشید!
بهتره فقط روی چند تا مهارتی که واقعاً تخصص دارید و میتونید کار باکیفیتی ارائه بدید، تمرکز کنید. یعنی پروفایل خودتون رو با مهارتهایی که توی اونا متخصص نیستید و فقط یه آشنایی جزئی دارید، پر نکنید. بدیهیه که هیچکس نمیتونه توی همه زمینهها متخصص باشه. بعضی فریلنسرها توی حرفههای مختلف، مثل ایجاد وبسایت، ساخت اپلیکیشن، مدیریت داده، تحقیق، نویسندگی، ویرایش متون، رونویسی کردن، ترجمه، مهندسی، فناوری اطلاعات، مدیریت و خیلی موارد دیگه فعالیت میکنن. وقتی یه کارفرما این آشفتگی و تعداد زیاد تخصصها رو میبینه، اولین چیزی که به ذهنش خطور میکنه اینه که میگه این یه فریلنسر حرفهای نمیتونه باشه، فقط یه دلال یا واسطهاس که تخصصش برونسپاری کارها به اشخاص ثالثه.
بنابراین بهتره پروفایل شما یه قالب ساده و مشخص داشته باشه و فقط مهارتهایی رو انتخاب کنید که میتونید همواره خدمات باکیفیتی در موردشون ارائه بدید. در این صورت به جای اینکه برای گرفتن پروژههای مختلف خودتون رو به زحمت بندازید و چیز زیادی هم نصیبتون نشه، پروژههای مشابه دسته انتخابی شما، خودشون کم کم شما رو پیدا میکنن و شما به عنوان یه فریلنسر متخصص برای اون مهارتهای مشخص، شناخته و برجسته میشید.
نکته دوم: درخواست پروژهها رو با دقت بررسی و خوب درک کنید، بعد پیشنهاد قیمت ارسال کنید
اغلب فریلنسرها از قالبهای متنی آماده برای ارسال پیشنهاد قیمت استفاده میکنن. اونا در واقع حوصله خوندن کامل درخواست پروژه و نوشتن یه پیشنهاد خوب برای پروژههای متمایز و مختلف رو ندارن. از طرفی، اکثر کارفرماها، زمان خودشون رو برای خوندن پیشنهادهای نامربوط و غیردقیق هدر نمیدن. به این ترتیب این دسته از پیشنهادات، اکثر اوقات بدون پاسخ میمونن. شما باید هر پروژه رو به شکل منحصربهفرد در نظر بگیرید و براش یه پیشنهاد دقیق و منحصربهفرد ارسال کنید.
نکته سوم: پیشنهاد قیمت پایین، لزوماً انتخاب شما رو تضمین نمیکنه
تعداد زیادی از فریلنسرها، با ارائه قیمتهای پایین برای پروژههایی که ارزش بیشتری دارن، بهنوعی شانس بهدست آوردن پروژه رو از دست میدن. بهتره واقعبین باشید؛ پیشنهاد قیمت ۵ هزار تومانی برای ترجمه تخصصی یه متن ۱۰۰۰ کلمهای، بهطور واضح نشون میده که شما حرفهای نیستید، کارفرماها تصور میکنن که شما ناامید شدید و فقط دنبال گرفتن یه پروژه هستید – حالا هرچی که میخواد باشه. در این شرایط، به احتمال زیاد، پیشنهاد شما نادیده گرفته میشه. اگر واقعاً نمیدونید که باید چه قیمتی در نظر بگیرید، به پیشنهادهای متخصصای دیگه دقت کنید و یه مقدار در مورد رنج قیمت پروژههای مختلف تحقیق کنید.
نکته چهارم: صفحه پروفایل خودتونو جذاب کنید
سعی کنید حتماً از عکس خودتون یا حداقل یه لوگوی خاص برای پروفایلتون استفاده کنید. عکس یا لوگوی انتخابی شما باید بهنوعی نشوندهنده تخصص شما باشه. بهعنوان مثال اگه طراح هستید، یه لوگوی مناسب برای نمایش کاری که انجام میدید، طراحی کنید.
علاوهبراین، دقت داشته باشید که صفحه پروفایل شما ۱۰۰% کامل باشه و یه یک نمای حرفهای برای کارفرماها داشته باشه. یادتون هم باشه که هرچند وقت یه بار، پروفایلتون رو با آیتمهای جدید آپدیت کنید تا با امکانات جدید و همین طور کارهای قبلی که انجام دادید، هماهنگ باشه.
نکته پنجم: سعی کنید تعامل حرفهای توی همه کارهاتون داشته باشید و نظرات و بازخوردهای منفی دریافت نکنید
شما بهعنوان یه فریلنسر، نظر کارفرماهای جدید رو به واسطه نظرات و بازخوردهای کارفرماهای قبلی خودتون جلب میکنید. پس همیشه سعی کنید نیازهای هر کارفرمایی رو مطابق توافقی که داشتید، برآورده کنید. درسته که ممکنه گاهی اوقات کارفرماهایی پیدا بشن که از شما توقعات بیجا و خارج از موارد توافق شده توی تعریف پروژه داشته باشن، اما میتونید بهراحتی این کارفرماها رو از روی نظراتِ فریلنسرهایی که برای اونا کار کردن، تا حدودی شناسایی کنید. همچنین، میتونید صفحه پروفایل اونا را چک کنید و ببینید پروژههای بدون پرداخت موفق و قرارداد ناقص با سایر فریلنسرها دارن یا نه.
نکته ششم: اگه تازهکار هستید، صبور باشید و سعی کنید از دیگران یاد بگیرید
مهمترین عامل برای موفقیت یه فریلنسر، رزومه کاری اونه. کارفرماها از روی رزومه یه فریلنسر به میزان تخصص، صداقت و تعامل حرفهای اون پی میبرن. بنابراین اگه شما تازهکار هستید و توی رزومه خودتون پروژههای انجام شده و نظرات کارفرماهای قبلی رو ندارید، باید صبور باشید. اولین پروژهایی که انجام میدید درست مثل خشت اول میمونه و خیلی باید روشون دقت داشته باشین. ما نکات مختلفی رو توی مقالات آموزشی متعدد این سایت برای فریلنسرهای تازهکار بیان کردیم که اگه اونا رو مرور کنید، در مدت کوتاهتری میتونید برجسته بشید و در کنار فریلنسرهای حرفهای قرار بگیرید.
واضحه که ابتدای کارتون باید پشتکار بیشتری داشته باشید و دائماً پیشنهاد قیمت بدید و از رد شدن اونا هم ناامید نشید. بعضی از فریلنسرهای تازهکار به امید اینکه زودتر توی رزومه کاریشون پروژههای انجام شده داشته باشن، بدون گروگذاری وجه، یه کاری رو انجام میدن و در نهایت نه حقالزحمهای بابتش دریافت میکنن و نه توی رزومه کاریشون ثبت میشه.
سیستم گروگذاری وجه توی وبسایتهایی مثل پارسکدرز با هدف تضمین امنیت مالی شما پیادهسازی شدن. پس با استفاده از این سیستم، بدون نگرانی در مورد دریافت وجه، میتونید فقط روی انجام کارتون تمرکز داشته باشید.
با رعایت این نکاتی که براتون ذکر کردیم، شما میتونید در مدت کوتاهتری، بدون اینکه زحمات بیفایده بکشید، خودتون رو بین سایر فریلنسرها برجسته کنید و روزبهروز موفقتر از گذشته عمل کنید.
برگرفته از Freelancer.ir