۵ اقدام مهم که فریلنسرها باید هنگام ارسال پیشنهاد قیمت انجام دهند.
وقت نداری مقاله رو بخونی؟ پلی کن و مقاله رو گوش کن.
بعضی وقتها گرفتن یه پروژه جدید میتونه کار سختی باشه. خیلی از فریلنسرها تصور میکنن اگر برای چندین پروژه پیشنهاد ثبت کنن، شانس برنده شدنشون بیشتر میشه. درسته که این میتونه بهعنوان یه عامل در نظر گرفته بشه، اما مهمتر از اون، باید به این نکته توجه داشت که ارائه پیشنهاد، بدون تحلیل و بررسی اینکه اصلاً این پروژهها با مهارتها و شرایط شما سازگار هستن یا نه، میتونه نتایجی برخلاف انتظارتون داشته باشه.
قبل از اینکه سعی کنید برای تمام پروژههایی که فکر میکنید برای شما مناسب هستن، پیشنهاد قیمت ارسال کنید، به این نکات توجه کنید.
اقدام اول: مطالعه دقیق تعریف پروژه
درست همونقدر که شما با اشتیاق، لیست پروژهها رو نگاه میکنین تا برای بعضی از اونا پیشنهاد ارسال کنین، باید برای خوندن دقیق تعریف پروژه و درک درست نیازمندی خریداران هم مشتاق باشین. باید خوب متوجه بشین که خریدار در پایان این پروژه انتظار داره چی به دست بیاره. بهاینترتیب مطمئن میشید که مهارت انجام این کار رو طوری که بتونید واقعاً یه کار باکیفیت و برجسته ارائه بدید دارید رو یا نه. درک کامل نیازمندیها و الزامات یه پروژه منجر به عملکرد بهتر شما موقع اجرای اون میشه و درنهایت رضایت کامل خریدار، امتیاز مثبت و برجستهتر شدن رزومه کاری شما رو به همراه داره.
اقدام دوم: مرور سابقه کارفرما
وقتی یه کارفرما یا خریدار میخواد پروژهای رو برونسپاری کنه، بهطورمعمول وارد پروفایل فریلنسرها میشه و رتبه و نظرات خریداران قبلی اونا رو بررسی میکنه. شما هم بهعنوان یه فریلنسر وقتی تصمیم دارین با یه کارفرما همکاری کنین، باید سابقه اون رو بررسی کنید و نظرات فریلنسرهای قبلی که با اون همکاری داشتن رو مطالعه کنید. همون طوری که خریدارها خیلی رغبت نمیکنن با فریلنسرهایی که رتبه پایینی دارن، همکاری کنن، فریلنسرها هم باید به این موضوع توجه داشته باشن.
اقدام سوم: تدوین یک پروپوزال دقیق متناسب با تعریف پروژه
ممکنه برای شما هم پیش اومده باشه که یه ایمیل تبلیغاتی برای فروش یه محصول یا ارائه یه خدمت رو دریافت کردین، بعد دیدن که این ایمیل برای همه کپی و پیست شده. بدیهیه که حس خوبی به این محصول پیدا نمیکنین و تمایلی به خریدش پیدا نمیکنین. همین حس برای خریدارهایی به وجود میاد که از طرف فریلنسرها پیشنهاد قیمتهایی دریافت میکنن که کپی پیستِ پیشنهادهای قبلیه. یه فریلنسر حرفهای همیشه باید توجه داشته باشه که برای هر پروژه باید یه پیشنهاد قیمت منحصربهفرد ارائه بده که تمام الزامات و نیازمندهای قیدشده توی تعریف پروژه رو پوشش بده. اینطوری خریدارها توجه خیلی بیشتری به پیشنهاد شما میکنن. پس یادتون باشه همیشه تا اون جایی که ممکنه پیشنهاد خودتون رو با ذکر جزئیات و کاملاً دقیق ارائه بدین تا خریدارها اصلاً به فکر رد پیشنهاد شما نیافتن.
اقدام چهارم: تعیین دقیق مبلغ پیشنهاد
خیلی وقتها، فریلنسرها فقط یه مبلغ کلی و تخمینی توی پیشنهاد خودشون ارائه میدن و فراموش میکنن ریز هزینههای پروژه رو برای خریدار مشخص کنن. این واقعاً یه اشتباه بزرگه! درواقع دو تا اشکال عمده داره این کار. یکی اینکه خریدار ممکنه اصلاً از حدود قیمت کار خودش اطلاعی نداشته باشه و با خودش فکر کنه شاید شما دارین بدون حساب کتاب مبلغ زیادی برای این پروژه درخواست میکنین. اشکال دیگهاش هم اینه که اگر پیشنهاد شما پذیرفته بشه و تازه شروع کنید به محاسبه ریز هزینهها، ممکنه این مبلغ بیشتر از اون مبلغ کلی اولیه در بیاد و باعث ناراحتی خریدار بشه. درنهایت به خاطر این دلخوری که فقط بهواسطه یه بیدقتی موقع ثبت پیشنهاد ایجادشده، ممکنه امتیاز پایینی از خریدار بگیرین و سابقه خوبی از این پروژه توی رزومهتون ثبت نشه.
اقدام پنجم: آنلاین و در دسترس بودن فریلنسر بعد از ارائه پیشنهاد
بعدازاینکه برای یه پروژه پیشنهاد ثبت میکنین، حداقل نیم ساعت آنلاین بمونید. اکثر خریدارها تو همون ساعات اولیه فریلنسر موردنظر خودشون رو انتخاب میکنن و دوست دارن قبل از پذیرش پیشنهاد شما، باهاتون گفتگو کنن. اگر بعد از ثبت پیشنهاد، شما آفلاین بشین، ممکنه فرصت به دست آوردن یه پروژه جدید رو از دست بدین.
گاهی اوقات به دست آوردن یه پروژه جدید ممکنه سخت باشه، اما اگه شما اصول اولیه ارائه یه پیشنهاد حرفهای رو رعایت کنید، مطمئن باشید که این کار خیلی آسونتر میشه.
پس سعی کنین از این به بعد پیشنهاد قیمتهای خودتون رو با توجه به این اقدامات مفیدی که براتون ذکر کردیم، ثبت کنید تا موفقیت بیشتری توی کارتون داشته باشید.
همین الان این نکات رو توی پیشنهاد قیمتهای جدید خود امتحان میکنید؟ تعداد زیادی پروژه وجود دارد که نیازمند مهارتهای شماست.
سلام
ممنون از مطالب خوبتون
سایت هایی را که در زمینه فیلنسری فعالیت دارند را معرفی کنید هم نمونه خارجی و هم ایرانی مانند دوری جاب، کارپیشه و … تا بیشتر با فضای کاری آنها آشنا شویم.