۵ نکته برای مدیریت کار فریلنسرها
وقت نداری مقاله رو بخونی؟ پلی کن و مقاله رو گوش کن.
خیلی از افراد به این نتیجه رسیدن برای اینکه بتونن بهتر کارهای خودشون رو سروسامون بدن باید با فریلنسرها همکاری کنن. نمونه بارز این مسئله رو میشه توی بازار کار آمریکا دید که الان حدود ۳۵ درصد نیروی کار این کشور رو فریلنسرها تشکیل میدن و در مجموع، بیشتر از ۱ تریلیون دلار در سال، درآمد کسب میکنن.
اما چی میشه که گاهی وقتا فریلنسرها باعث میشن فشار خون شما حسابی بره بالا و اعصابتون به هم بریزه؟ وقتی هر کاری میکنید نمیتونید باهاشون تماس تلفنی بگیرید؟ … وقتی جواب ایمیلهای شما رو نمیدن؟ … وقتی تعداد پروژههایی که دارن انجام میدن خیلی زیاده و کار شما تو اولویت قرار نمیگیره؟
اینجور وقتا اینقدر عصبانی میشید که دوست دارید سرتونو بکوبید به میز؛ اما چیزی که واقعاً لازم دارین اینه که یه استراتژی برای مدیریت فریلنسر و کنترل اعصاب خودتون داشته باشید. در ادامه این مقاله به صورت کامل این استراتژی رو توضیح میدیم.
نکته اول: خیلی شفاف در مورد زمانبندی کار خودتون با فریلنسرها صحبت کنین.
این مسئله واقعاً یه نکته کلیدی موقع تعریف پروژه و عقد قرارداده و حتماً باید بهش توجه داشته باشید. به عنوان مثال، ممکنه که شما از یه فریلنسر بخواین کارتون رو برای یه تاریخ مشخص آماده کنه، اما اینکه چطور این درخواست رو مطرح میکنین، نقش تعیین کنندهای داره. اگر مثلاً به صورت غیررسمی بگین: اگه کار من رو فلان روز تحویل بدی خیلی خوب میشه … این طرز بیان شما قید محکمی روی زمان تحویل نمیزاره. زمانی که واقعاً باید پروژه شما آماده باشه رو هم برای خودتون و هم برای فریلنسرها خیلی شفاف مشخص کنین و موقع گفتگو روش تأکید کنین.
نکته دوم: انتظارات خودتون رو در مورد پروژه به طور دقیق با فریلنسر در میون بزارید.
درست مثل مشخص کردن دقیق زمانبندی کار، مشخص کردن دقیق خواستهها و انتظارات شما از فریلنسر، اهمیت فوقالعادهای داره و به هیچ وجه نباید از اون غافل شید. حتی در صورت امکان، اگه تونستید با مثال یا نشون دادن نمونه، دقیقاً مشخص کنید که نتیجه کار شما باید چه جوری باشه تا همه انتظاراتتون برآورده بشه. همین طور چیزی که نمیخواید رو هم دقیقاً مشخص کنید و بگید اگه نتیجه کار اینجوری باشه به درد من نمیخوره. ممکنه یه مواردی از نظر شما خیلی واضح باشن، ولی حتماً لازمه که موقع تعریف پروژه و عقد قرارداد به همه اونا اشاره بشه تا بعداً دچار مشکل نشین.
نکته سوم: به شکل معقول پیگیر انجام کارتون باشید
این موضوع کاملاً پذیرفتهاس که شما مدام پیگیر انجام کار خودتون باشید، اما هیچوقت اجازه ندید احساسات شما کنترلتون رو به دست بگیرن و مثلاً پشت سرهم تماس بگیرین و هی ایمیل بفرستین و بپرسین کار من به کجا رسیده. به جای این کار، یه استراتژی مناسب برای تعامل منطقی با فریلنسرهاتون داشته باشید. هر جا که لازمه، احساس نگرانی خودتون رو در مورد فوریت انجام کار و رعایت زمانبندی اون ابراز کنید و بخواین که در اسرع وقت به درخواستتون پاسخ بده، اما یادتون باشه، هیچوقت افراط و تفریط نکنین و حد و حدود هر کاری رو مراعات کنید.
نکته چهارم: سعی کنید خونسرد باشید و کمتر اعصاب خودتونو خورد کنید.
ممکنه شما از دست فریلنسر خودتون احساس درموندگی کنید و طاقتتون تموم شده باشه. اما توجه داشته باشید که این جور احساسات، میتونن آسیب زیادی از لحاظ جسمی و روحی به شما بزنن بدون اینکه هیچ نتیجه مثبتی داشته باشن. بنابراین، یه قدم برگردین به عقب، آرامش خودتون رو حفظ کنید و سعی کنید از تمام زوایا مشکل خودتون رو بررسی کنید تا بهترین راه حل رو براش پیدا کنید. مطمئن باشید اگه به این نکاتی که براتون ذکر کردیم، توجه کافی داشته باشین، هم نتیجه بهتری میگیرین و هم احساس بهتری توی تعاملات خودتون پیدا میکنید.
نکته پنجم: با خودتون روراست باشید.
ببیند که مثلاً اکثر اوقات عصبی و بیتاب هستین؟ آیا با رفتارتون دیگران رو از خودتون میرنجونید؟ آیا دیگران میترسن که یه خبر بد رو به شما بدن؟ آیا درک نمیکنید آدمها مسئولیتهای زیادی دارن و سرشون شلوغه؟ در واقع ممکنه شما یه مشکل با فریلنسر خودتون داشته باشید، اما بخشی از این مشکل رو ممکنه خود شما با رفتارتون ایجاد کنید. بنابراین، خیلی مهمه که ببینید چه طوری میتونید به این وضعیت کمک کنید.
در نهایت، با یه دید مثبت و یه استراتژی جامع و بجا، شما میتونین یه رابطه کاری سالم و حرفهای با فریلنسرهای مورد نظر خودتون ایجاد کنید و با کمک اونا، کسب و کار خودتون رو ارتقاء بدید.