چند نکته مهم برای استخدام یک طراح فریلنسر و دورکار
وقت نداری مقاله رو بخونی؟ پلی کن و مقاله رو گوش کن.
حسی که توی برخورد اولیه منتقل میشه خیلی مهمه و احتمال کمی وجود داره که بتونید تصویری که در برخورد اول با افراد در ذهن اونها شکل میگیره رو تغییر بدید. خصوصاً تصویری که از یک برند در ذهن افراد شکل میگیره. بنابراین وجود طراحیهای مناسب در بخشهایی از کسبوکار که در برخوردهای اولیه در معرض دید مخاطبها قرار میگیرن ضروریه و در همین راستا، استخدام یک فریلنسر طراح ماهر، که طرحهایی مطابق با داستان برند شما ارائه کنه، میتونه اقدام مؤثری برای افزایش میزان تأثیرگذاری برندتون باشه.
در ادامه چند نکته کلیدی رو بیان میکنیم که توجه به اونها در زمان استخدام یک فریلنسر طراح، به شما کمک میکنه علاوه بر اینکه یک فریلنسر مناسب رو انتخاب میکنید، بتونید رابطه مناسبی که منجر به همکاری طولانیمدت میشه رو با اون این ایجاد کنید.
نکته اول: کارهای خودتون رو سازماندهی کنید
اولین کاری که باید حتی قبل از شروع ارزیابی طراحهای مختلف انجام بدین، اینه که یه نقشه راه مختصر برای پروژه خودتون ترسیم کنید. این اقدام نهتنها باعث میشه که گفتگوی بهتر و دقیقتری با طراحان مختلف موقع استخدام داشته باشین، بلکه به شما کمک میکنه تا چینش مناسبتری برای تیم داخلی خودتون در راستای انتظارات پروژه در نظر بگیرین. بهعلاوه، این اقدام بهنوعی باعث صرفهجویی توی هزینهها هم میشه. هر تماس تلفنی یا ایمیل شما برای انتخاب فریلنسر و شروع همکاری، ممکنه زمان قابلتوجهی ازتون بگیره، ولی اگه شمای کلی کار، از همون اول مشخص باشه، میتونید بهراحتی توی زمان و انرژی خودتون صرفهجویی کنید. این نقشه راه یا شمای کلی که در موردش صحبت شد، بهتره شامل این موارد باشه:
۱) پیشبینی زمانبندی
اغلب شرکتها فقط در مورد زمان نهایی تحویل کار فکر میکنن، اما درواقع به همون اندازه لازمه که طراحان از زمان مورد انتظار شما برای دیدن نسخههای اولیه، پیشبینی شما از زمان لازم برای دریافت بازخوردهای دستاندرکاران پروژه و زمانی که انتظار دارید تمام آیتمهای قابل تحویل به دست تون برسه، اطلاع کامل داشته باشن. با تعیین همه این زمانها یا درواقع همون مایلاستونها بهطور دقیق، نهتنها انتظارات روشن خودتون رو برای طراح مشخص میکنید، بلکه حس و درک بهتری از میزان زمان، انرژی و تلاش موردنیاز برای انجام پروژه به دست میارید.
۲) مشخص کردن جزئیات فایلها
علاوه بر زمانبندی، طراح شما باید از ابعاد یا اندازه نهایی اجزاء، فرمت فایل مورد انتظار شما و نحوه تحویل اونا (بهعنوانمثال از طریق ایمیل یا سرویسهای اشتراک فایل و یا ارسال به پرینتر یا هر حالت دیگهای) اطلاع داشته باشه. اگر در مورد اندازهها و فرمت فایل مطمئن نیستید، موارد استفاده اونا رو برای طراح توضیح بدید (بهعنوانمثال بگید ما قصد داریم از این مورد توی صفحه فیسبوک شرکت استفاده کنیم یا میخوایم این طرح گرافیکی رو در چند بخش از سایت به کار ببریم). ارائه جزئیات (و در صورت امکان، مثالها) باعث میشه تا طراح بتونه جاهایی که ابهام هایی وجود داره شما رو راهنمایی کنه و علاوه بر اون میزان نیاز به اصلاحات رو کاهش میده.
3) تعیین میزان بودجه موجود
حداکثر بودجهای رو که قراره برای پروژه اختصاص داده بشه برای خودتون تعیین کنید و انتظارات منطقی متناسب با اون داشته باشید. با ۲۰۰ هزار تومن نمیتونید یه وبسایت interactive یا تعاملی به دست بیارید، اما میتونید انتظار دریافت یه بروشور ساده و درعینحال حرفهای رو داشته باشید. بنابراین قبل از گفتگو با یه طراح، انتظارات معقول خودتون رو متناسب با بودجه مشخص کنید و در مورد هزینهای که توانایی پرداخت اون رو دارید، کاملاً صادق باشید.
۴) تعیین داراییهای دیجیتالی و مکتوبی که در اختیار دارید
حتماً فرصت کافی برای مشخص کردن تمام داراییهای گرافیکی که در اختیار دارید و میتونن به محصول نهایی شما کمک کنن، در نظر بگیرید. بهطورمعمول، این داراییها شامل نسخههای مختلف لوگوها، هویت برند و/یا استانداردهای راهنمای طراحی (در صورت وجود) میشن. طرحهای ابتکاری که تا به امروز نتیجهای ازشون نگرفتید، روشهای غلط و گامهای اشتباهی که قبلاً برداشتید، همگی به شما کمک میکنن تا نتیجه کارتون دقیقتر و مطابق با انتظارات تون باشه. غالباً، برای طراحان خیلی مفیده که علاوه بر اینکه میدونن شما چی میخواین، در کنارش بدونن که شما چی نمیخواین. بنابراین ایجاد یه منبع شفاف و قابلدسترس برای طراح، میتونه به اون کمک کنه تا تصویری واضح از نیازمندیهای برند شما بهدست بیاره و بهاینترتیب انرژی خودش رو روی مواردی متمرکز میکنه که واقعاً برای ارتقاء برند شما مفید هستن.
نکته دوم: شناسایی یک طراح مناسب برای رفع نیازمندیها
بدیهیه که همه تمایل دارن با یه طراح بااستعداد، وقتشناس، انتقادپذیر و با قیمت مناسب که بهراحتی میشه باهاش کار کرد، همکاری کنن، اما از کجا میشه این قبیل طراحان رو برای پروژههای فریلنسینگ پیدا کرد؟ بهخصوص وقتیکه فرصت کمی دارین و زمانبندی کار براتون توی اولویت قرار داره.
شاید بشه گفت اولین و مهمترین راه، جستجو از طریق اینترنت باشه. میتونید توی LinkedIn و توییتر یه پست بزارید و بهطور مشخص درخواست خودتون رو عنوان کنید تا افراد متخصص براساس تجاربی که دارن بهتون کمک کنن. علاوه بر این، برای اینکه سریعتر و راحتتر به نتیجه برسین، میتونین به وبسایتهای فریلنسینگ مثل پارسکدرز سر بزنین. پارسکدرز بهعنوان اولین بازار کار آنلاین توی ایران، تعداد خیلی زیادی فریلنسر باتجربه داره که شما حتماً میتونید از بین اونا، طراح مورد نظر خودتون رو بهراحتی پیدا کنید.
صرفنظر از اینکه شما از چه مسیری برای این کار اقدام میکنید، لازمه یه سری ملاحظاتی رو برای شناسایی یه طراح مناسب و منطبق با انتظاراتتون در نظر داشته باشین که اینجا به دو مورد به عنوان نمونه اشاره میکنیم:
۱) موقع مصاحبه و گزینش، به دنبال تناسب ویژگیهای افراد با نیازمندهاتون باشید و زرق و برق کارهای دیگه اونا رو توی اولویتهای بعدی قرار بدید
شکی نیست که شما باید قبل از استخدام طراح مورد نظرتون از نمونه کارهای قبلیش کاملاً راضی باشید و احساس خوبی نسبت به خلاقیت اون در کارهاش داشته باشید، اما باید در عین حال توجه داشته باشید که تناسب مهارتها و ویژگیهای یه طراح با نیازمندهای شما از اولویت بالاتری برخورداره. به عنوان مثال، اگه نمونه کارهای یه طراح، پر از طراحیهای وبسایت خلاقانه و آوانگارد هست و عاشق نمونه کارهاش شدین، تضمینی وجود نداره که این فرد برای طراحی یه سری اسلاید پاورپوینت که قراره برای هیئت مدیره شرکت شما نمایش داده بشه، بهترین گزینه باشه. بهتره نمونه کارهایی از طراح درخواست کنید که با پارامترهای خاص پروژه مورد نظر شما همخوانی داشته باشه تا به شکل دقیقتری قادر باشید مهارتهای اون رو مطابق با نیازهای مشخص خودتون بسنجید.
۲) ساعتهای کاری خودتون رو که لازمه طراح در دسترس باشه، برای اون مشخص کنید
اگر برای کار شما اهمیت داره که طراح در مواقع خاصی، حتماً در دسترس باشه، باید این موضوع رو موقع مصاحبه و گزینش با اون در میون بزارید تا در حین کار مشکلی براتون پیش نیاد. بعضی از فریلنسرها به صورت تماموقت و بعضی هم در کنار شغل یا تحصیل خودشون، به صورت نیمهوقت فعالیت میکنن و ممکنه فقط ساعتهایی از روز در دسترس باشن که برای شما مناسب نباشه. بنابراین مشخص بودن برنامه کاری طراح در بازه زمانی که قراره روی پروژه شما کار کنه، بدون اینکه تداخلی با بقیه کاراها و وظایف اون داشته باشه، اهمیت زیادی داره و به شما کمک میکنه تا موقع گزینش، طراحانی که برنامه کاری فعلیشون با زمانبندی مورد نظر شما مطابقت نداره رو از لیست خودتون حذف کنید.
نکته سوم: مصاحبه نهایی با نفرات برتر
بعد از اینکه لیست اولیه طراحان رو با توجه به شرایط خودتون و مواردی که گفته شد، پالایش کردین و به نفرات نهایی رسیدین، میتونین یه مصاحبه حضوری یا مصاحبه از طریق اسکایپ، یا حتی یه تماس تلفنی کوتاه با اونا ترتیب بدین تا بهتر متوجه بشین که چه حسی نسبت به هر کدوم دارین. در واقع با انجام این کار میتونید بازخورد هر کدوم رو ببینید و متوجه بشید که آیا از لحاظ شخصیتی به اندازه کافی سازگاری با همدیگه دارین که توی یه تیم همکاری کنین یا نه. از طرفی برای طراحان هم این فرصت رو ایجاد میکنه تا بیشتر با شما آشنا بشن و سؤالاتی در مورد کار و زندگیتون بپرسن که شاید از طریق ایمیل امکان نداشت یا اصلاً بیمعنی بود. بهتره در حین مصاحبه، بپرسید که تمایل دارن ارتباط با اونا برای دریافت خبر یا هر اطلاعی از سمت شما به چه طریقی باشه (از طریق ایمیل، از طریق تلفن، حضوری یا ترکیبی از این حالتها) و چه نوع فیدبکی برای روند طراحی اونا مفیدتره.
نکته چهارم: تمام جزئیات نهایی رو با دقت مشخص کنید
بعد از پیدا کردن فریلنسر طراحی که از نظر بودجه، تجربه، تخصص و برنامه زمانبندی کاری با نیازهای شما مطابقت داشت، قدم بعدی، پرداختن به جزئیات نهاییه که میتونه موفقیت یا عدم موفقیت کل این فرآیند رو رقم بزنه. در اینجا فقط به موردی که برای یه همکاری سازنده لازمه بهش توجه داشته باشید، اشاره میکنیم؛ و اون هم اینه که در مورد حقوق و دستمزد به توافق برسین.
مبلغ بعضی از پروژههای فریلنسینگ براساس اندازه پروژه پروژه و بعضی دیگه هم به صورت ساعتی تعیین میشن و طراح برای کل ساعتهای کاری خودش و براساس نرخ توافقشده قبلی به ازاء هر ساعت، برای شما فاکتور میفرسته. صرف نظر از انتظاراتی که در مورد کار وجود داره، باید نرخ توافقشده و ساختار پرداخت رو قبل از شروع کار مستند کنید تا برای هر دو طرف اطمینان خاطر ایجاد بشه و احیاناً در صورت بروز سوءتفاهم در آینده، امکان مراجعه به اون فراهم باشه. اگر شرکت شما، قالب استانداردی برای این مدل قراردادها تهیه کرده، از اون به عنوان یه نسخه پایه استفاده کنید؛ اگر هم قالب خاصی نداشتید، یه متن ساده و در عین حال کاملاً واضح بنویسید که به طور شفاف توی اون قید شده باشه بابت انجام چه کارهایی و تحت چه شرایطی دستمزد طراح رو پرداخت میکنید.
نکته پنجم: به فریلنسر طراح خودتون به چشم یک شریک نگاه کنین
درسته که شما با یه طراح فریلنسر به جای استخدام یه فرد توی شرکتتون همکاری میکنید، اما توجه داشته باشید که رعایت شأن و احترام همه اعضاء تیم برای موفقیت یه پروژه بسیار حیاتیه. از این گذشته، به هر حال یه دلیلی مثل کمبود زمان، مهارت، بودجه یا حتی فقط نیاز به نوآوری و ایدهپردازی وجود داشته که شما تصمیم به این کار گرفتین. بنابراین برای بقیه اعضای تیم طراحی خودتون همون ابتدا مشخص کنید که به کار و نظرات اونا احترام میزارید و حتماً سعی کنید برای دریافت بازخورد از همه اعضاء در طی فرآیندهای پروژه، یه راه مناسب و مستقیم در نظر بگیرید.
اگر یه جلسه با فریلنسر طراح به همراه تیم خودتون برگزار میکنید، فرصت و فضای کافی به همه اعضاء بدید تا توی بحثها شرکت داشته باشن. اگر دیدید توی جلسات فقط دو نفر از شما با هم دیگه صحبت میکنن، یه راهی پیدا کنید تا همه در مورد کارشون تشویق بشن؛ حالا یا با اشاره به المانهایی که دوست دارید یا با تحسین نحوه عملکرد اونا برای هدایت پروژه توی مسیر اصلی با توجه بازخوردهایی که گرفتن. خیلی از شرکتها با طراحان مثل یه فروشنده رفتار میکنن و این طرز فکر به نوآوری و ایدهپردازی یا ارتقاء روابط کاری شما با یه طراح، هیچ کمکی نمیکنه.
به طور مشابه، وقتی دارین در مورد بازخوردها با فریلنسر طراحی که انتخاب کردین، صحبت میکنین، کاملاً صادقانه و مستقیم همه چیز رو منتقل کنید و در عین حال ملاحظه هم داشته باشید. به طور معمول، اکثراً در ارائه بازخورد، افراط و تفریط پیش میاد: یا ترس بیش از حد وجود داره از اینکه یه موقع ارائه بازخوردها باعث رنجش و دلخوری طراح بشه و یا اینکه اینقدر تند و بیملاحظه صحبت میشه که بیشتر به توهین و بیاحترامی شباهت پیدا میکنه. یه روش مناسب، ترکیب بازخوردهای سطح کلان مثل «این همون احساس و دید کلی هست که ما دنبالش بودیم، برای اینکه یه کار مناسب و خاص ارائه بشه، باید به چیزی برسیم که قبلاً به طور اجمالی در موردش صحبت کرده بودیم» با یه بازخورد تاکتیکی خاص مثل این جملهاس «اون تصویر آرشیوی توی اسلاید دوم، چیزی که مورد نظرمون هست رو به مخاطب منعکس نمیکنه – من ترجیح میدم از اون تصویر دانشآموزانی که دیروز برای شما ارسال کردم استفاده کنیم»).
به طور کلی، همیشه بهترین رابطهای که میتونه بین یه طراح و مشتری اون شکل بگیره، یه رابطه براساس درک متقابله. هر چی که یه مشتری رفتار بهتری با طراحان خودش داشته باشه، اونا رو صرفاً به چشم یه فروشنده نگاه نکنه، بلکه بهعنوان افرادی کاملاً آموزشدیده و متخصص ببینه، باعث ارتقاء رابطه کاری و کیفیت نتیجه کار میشه. برای این منظور، مشتریان باید به جای مطالبات سطح پایین و تاکتیکی، به ارائه بازخورد در مورد الزامات و نیازمندیها یا موضوعات و تمهای سطح بالا بپردازن. توجه داشته باشید همیشه مشتریانی که بهطور مشخص میگن نیازمندیشون چیه، موفقتر از مشتریانی هستن که بهطور کلی خواستههاشون رو مطرح میکنن.
در نهایت اگر پروژه شما با موفقیت به پایان رسید و از نتیجه کار راضی بودید، قطعاً باید از طراح خودتون بابت کار ارزشمندش تشکر کنید و در نظر داشته باشید که اگر توی سایتهای فریلنسینگ مثل پارسکدرز با هم همکاری میکنید نظر و امتیاز مثبتتون رو توی رزومه طراح ثبت کنید تا به سابقه و ارتقاء رزمومهاش کمک کنه و بتونه پروژههای بیشتری در این زمینه بهدست بیاره.
بهطور خلاصه، ترسیم نقشه راه، تنظیم یک توافقنامه کاری ساده، ارائه بازخورد مؤثر و برخورد با طراح بهعنوان یک شریک در پروژه شما، برای موفقیت هر دو طرف، بسیار حائز اهمیته. نه تنها طراح از شما تشکر میکنه، بلکه مشتریان شما هم بهنوعی این کار رو میکنن، چون ایجاد برداشت اولیه مناسب با طراحیهای زیبا، از مهمترین عوامل در بازاریابیه که مردم واقعاً دوست دارن.
به نظر شما چه موارد دیگهای هنگام استخدام یک طراح فریلنسر و دورکار باید مدنظر داشته باشیم؟ نظرتون رو توی کامنتها باهامون به اشتراک بزارین تا بتونیم با استفاده از ایدههای شما مطلب رو کاملتر کنیم.