چطور در استخدام فریلنسر تولید محتوا موفق عمل کنید
وقت نداری مقاله رو بخونی؟ پلی کن و مقاله رو گوش کن.
این بحث رو با چند تا مثال از تجربههای ناموفق یه فریلنسر نویسنده محتوا و از قول خودش شروع میکنیم.
یه شرکت با من تماس گرفت و گفت که برای نوشتن محتوای مورد نظرشون به یه نویسنده باتجربه نیاز دارن. این درخواست اغلب اوقات از طرف شرکتهای کوچک مطرح میشه که یکی دو نفر مسئولیت همه کارهای مرتبط با مارکتینگ رو بر عهده دارن و بهاصطلاح میخوان با یه دست چند تا هندونه رو بردارن.
جواب دادم بسیار خوب! بیاین بیشتر راجع بهش با هم صحبت کنیم. با چند تا سؤال شروع کردم و پرسیدم:
– با این محتوا میخوایم به چی برسیم؟
– مخاطب ما چه کسانی هستن؟
– این مخاطبها قراره از این محتوا چه استفادهای کنن؟
جالبه که در پاسخ به این پرسشها، با نگاههای خیره و با جوابهای کاملاً مبهم مواجه شدم. پس از تجربه مکرر این اتفاق، تصمیم گرفتم که از یه تمپلیت برای نتبرداری و جمعآوری اطلاعات اصلی سفارش پستهای وبلاگ استفاده کنم تا خلاصهای از کاری که میخوام انجام بدم، بهطور دقیق برام مشخص باشه. یه بخش از این تمپلیت رو بهعنوان نمونه اینجا قراردادم:
بعد از استفاده از این تمپلیت، از مشتریهام چنین پاسخهایی دریافت میکنم:
- عنوان پست: چند نکته برای موفقیت در ارائه خدمات به مشتری
- مخاطب هدف: تیمهای ارائهدهنده خدمات به مشتری
- کلمات کلیدی: نکات مربوط به خدمات مشتری
گرچه ظاهراً این پاسخها خوب به نظر میرسن، اما درواقع اطلاعاتی جز اینکه ما در مورد یه نرمافزار خدمات مشتری صحبت میکنیم در اختیار ما قرار نمیدن.
از طرف دیگه، چنین پاسخی میتونه در مورد هر نرمافزار خدمات به مشتری باشه، هر نوع تیم خدمات مشتری رو برای هر نوع شرکت و در هراندازه رو مورد هدف قرار داده باشه و همینطور برای رتبهبندی، روی کلمات کلیدی عمومی و رایج توی بحث خدمات به مشتری تمرکز داشته باشه.
وقتی شرکتها توی مرحلهای قرار دارن که اهداف تجاری یا بازاریابی اونا هنوز بهطور دقیق مشخص نشده، معمولاً خیلی عجله دارن که یه کارمند نویسنده استخدام کنن یا با یه فریلنسر باتجربه در این زمینه قرارداد ببندن. توی چنین وضعیتی، بعد از چند ماه، اونا به این فکر میافتن که چرا اصلاً اینهمه زمان و هزینه رو برای تولید محتوا صرف کردن، وقتیکه هیچ نتیجهای براشون نداشته.
به همین دلیله که گاهی اوقات این باور ایجاد میشه که تولید محتوا به اندازه کافی نتیجهبخش نیست.
چطور تعریف درست پروژه میتونه باعث موفقیت و رسیدن به هدف بشه؟
اجازه بدین یه بار دیگه مثال قبل رو با یه تغییر مرور کنیم و نشون بدیم که یه توضیح مناسب برای یک نرمافزار خدمات مشتری چطور باید باشه؟
باید بهصورت مستقیم روی هدف سرچ مخاطبها متمرکز باشه. مثل نمونه زیر:
- عنوان پست: یادداشتهای کوتاه راهنما برای اپراتورهای پاسخگو در بخش خدمات به مشتری
- مخاطب هدف: گروههای 5 تا 10 نفری اپراتورهای پاسخگو به مشتری
- کلمات کلیدی که باید روی اونا متمرکز بود: نکاتی در مورد گفتگوی زنده برای خدمات به مشتری، پاسخها و جملات مناسب برای گفتگوی زنده (لایو چت با مشتری)
شرکتها و فریلنسرهای نویسنده حرفهای که توانایی تهیه یه همچنین توضیحات مشخصی رو دارن، همواره توی کار خودشون موفق هستن.
خیلی ساده میشه نتیجهگیری کرد که:
وقتی شما دقیقاً میدونید از محتوا چه چیزی بهغیراز قرار گرفتن توی صفحه اول گوگل میخواین، بازاریابی محتوا میتونه کمک بزرگی براتون باشه؛ بنابراین قبل از تعریف دقیق مخاطبان و استراتژی کلی کسبوکار خودتون به شکلی کاملاً منظم، از بازاریابی محتوا استفاده نکنید.
در ادامه در مورد مشکلات متداولی که در زمان استخدام تولیدکننده محتوا و بعد از اون ایجاد میشه صحبت میکنیم.
مورد اول: محتوایی که تولید کردید، بهاندازهای که انتظار داشتید مؤثر نبوده
شما مخاطبان و همینطور کالا و خدمات خودتون
رو میشناسید، شرکت شما یکی از شرکتهای پیشرو توی حوزه کاری خودش هست و شما بر این
اساس یک محتوای مناسب برای مخاطبان هدفتون ایجاد کردین.
حالا ببینیم چرا این محتوا بهاندازهای که انتظار داشتین، مؤثر نبوده؟
برای چنین سناریویی، معمولاً دو علت وجود داره:
- شما بیشازحد به کسبوکار خودتون نزدیک هستین و نمیتونید از بالا و با یه دید جامع بهش نگاه کنید
- توی نوشتن و تولید محتوا خوب نیستین
گرچه پذیرش این واقعیت برای اکثر مردم دشواره، اما باید قبول کرد که خیلیها شاید توی خیلی از کارهای دیگه مثل مدیریت پروژه، ایدهپردازی و ایجاد انگیزه برای دیگران عالی باشن، ولی نویسنده خوبی نیستن.
در این حالت، بهتره این کار رو به شخص دیگهای محول کنید. تولید محتوای نامناسب، حتی میتونه مشتریهای بالقوه شما رو ازتون دور کنه.
مهمتر از اون، یه اشکال ساده دیگه اینه که خیلی از نزدیک به کارهای روزانه خودتون، ازجمله همین مسئله تولید محتوا نگاه میکنید.
اگر شما یه فریلنسر نویسنده محتوا رو وارد کسبوکار خودتون بکنید، درواقع یه جفت چشم جدید به دست میارید که از زاویه دیگهای امور حرفهای شما رو نگاه میکنه که همین موضوع باعث میشه که بتونه راهکارهای جدید و خلاقانهتری رو پیشنهاد بده.
مورد دوم: شما تصمیم گرفتین یه تعداد نویسنده محتوا رو برای شرکت خودتون استخدام کنید، اما پیدا کردن نویسنده حرفهای توی حوزه کاری شما یه مقدار مشکله
بحث استخدام افراد معمولی در برابر افراد متخصص هیچوقت تمومی نداره و اغلب اوقات جواب به پرسش اینه که: بستگی داره!
اگر بهطور مشخص دنبال نویسندهای هستید که بتونه دانش، مهارت و مزیتهای شما در مورد موضوعات متنوع حوزه کاریتون رو بهخوبی بیان کنه، همیشه انتخاب یه فرد متخصص، تصمیم بهتری برای پیشبرد اهداف شماست.
اما مشکل چیه؟ پیدا کردن یه نویسنده متخصص و کاملاً آشنا با حوزه کاریتون
بهطور خاص، اگر شما فقط به فکر استخدام نویسنده و تولیدکننده محتوا بهعنوان کارمند باشین، گزینههای زیادی رو در بین فریلنسرها از دست میدید و فقط باید از بین متخصصینی که همشهری شما هستن، انتخاب کنین.
حالا اگه این نویسندهها توی حوزه کاری شما متخصص نباشن، مجبورید زمان قابلتوجهی رو برای آموزش اونا صرف کنید. همینطور هم باید این ریسک رو بپذیرید که اگه از کار اونا خوشتون نیومد یا اینکه خود اونا سبک و موضوعات موردنظر شما رو دوستنداشتن، باید دوباره این فرآیند استخدام رو تکرار کنید. طبیعتاً این روش خیلی زمانبر و پرهزینهاس.
اما اگه به فکر همکاری با فریلنسرهای متخصص در زمینه تولید محتوا باشید، بهراحتی به تمام متخصصین موجود در فضای اینترنت دسترسی دارید. شما میتونید نویسندههای مختلف رو بر اساس نمونه کارهای قبلیشون در قالب موضوعات موردنظر خودتون بسنجید و دقیقاً کسی رو انتخاب کنید که سبک موردپسند شما رو داره.
درواقع میتونید از بین طیف گسترده انتخابهای خودتون، نهایت استفاده رو ببرید و یه فریلنسر نویسنده محتوا که کاملاً به حوزه کاری شما اشراف داره رو بهجای یه نویسنده عمومی استخدام کنید.
یه نویسنده عمومی ممکنه برای هر صنعتی یا هر نوع شرکت و با هراندازهای، مطلب بنویسه. ممکنه یه زمان در مورد قانون شرکتهای B2B و یه زمان دیگه در مورد تجهیزات ورزشی یه برند برای تناسب اندام، محتوا تولید کنه. درواقع نویسندههای عمومی در بسیاری از موارد خوب عمل میکنن، اما بدیهیه که توی هیچ کدوم از اونا بهترین نیستن.
یه نویسنده متخصص این مزایا رو برای شما داشته باشه:
- مشکلات مربوط به حوزه تخصصی شما رو شناسایی میکنه و با نوشتن مطالبی عمیق در موردشون، راهکارهایی برای حل اونا ارائه میده.
- با کارشناسان مختلف برای به دست آوردن بهترین و منحصر به فردترین توصیهها و نکات، مصاحبه کنه.
- به دنبال نمونهها، تصاویر و کاربردهای توصیههایی باشه که این کارشناسها قبلاً توی محتوای تولیدی خودشون قرار دادن.
بهاینترتیب، ارزش محتوای شما خیلی بالاتر میره و نتایج مثبتی رو برای استراتژی کلی بازاریابی شما به همراه داره.
مورد سوم: شما یه تیم بازاریابی مختص تولید محتوا ندارین، اما اهداف و فرآیندهای کاری شما کاملاً روشنه
توی این سناریو، درواقع شما بهترین موقعیت رو دارین. ممکنه یه تیم بازاریاب کوچیک داشته باشین که رشد محدودی دارن، اما درعینحال اونا دقیقاً میدونن چهکاری انجام میدن و چطور میتونن شرکت شما رو به مرحله بعدی هدایت کنن.
پتانسیلی که اعضای این تیم دارن، شامل این موارد میشه:
- اونا مخاطبان خودشون رو به خوبی میشناسن
- مدام در حال تحقیق هستن و با مخاطبان جدید، مصاحبه میکنن تا دغدغههای اونا رو به طور کامل درک کنن.
- توانایی تولید محتوای غنی همراه با عبارتهای کلیدی و تصاویر (editorial guidelines) مرتبط دارن.
- اونا به خوبی از قالبهای محتوا، اندازه مناسب و حتی تن صدای مورد پسند مخاطبان خودشون آگاهی دارن.
وقتی شما همه این المانها و اطلاعات رو در اختیار دارین، استخدام یه فریلنسر نویسنده محتوا نه تنها کار خیلی آسونی میشه، بلکه توی این مرحله کاملاً هم لازمه. تولید یه پست وبلاگ با کیفیت بالا ممکنه از 3 تا 10 ساعت زمان ببره و شما با استخدام یه فریلنسر میتونین بهترین بهرهبرداری رو از زمان خودتون داشته باشید.
تمام چیزی که اینجا لازم دارین، ارائه یه خلاصه کامل و روشن از برنامهها و اهدافتون به فریلنسر نویسنده محتواست.
کار سختی که قبلاً انجام دادین، اینجا دیگه به سرعت نتیجه میده، چون کسی رو دارید که میتونید بهش اعتماد کنید و بهترین بهرهبرداری رو از تخصصش داشته باشید، هیچ زمان اضافهای هم لازم نیست براش صرف کنید!
مورد چهارم: شما یه تیم سازمانیافته کوچک برای تولید محتوا دارین و تصمیم گرفتین اون رو توسعه بدید
در نهایت، اگر شما برای تولید محتوا، یک یا چند نویسنده، ویراستار و مدیر دارین که به خوبی و هماهنگ با هم کار میکنن، اما در عین حال قصد دارین که بازاریابی محتوایی خودتون رو به سطح بالاتری ارتقاء بدین، برونسپاری برای رسیدن این هدف، یه راهکار کاملاً مناسبه.
مشابه سناریوی قبلی، با یه فریلنسر نویسنده محتوای متخصص، شما در واقع با یه فرد حرفهای همکاری میکنید که قبلاً کارهای تحقیقاتی خودش رو انجام داده؛ بنابراین این فرد میتونه محتوایی برای شما تولید کنه که بدون ویرایش یا با یه تغییرات خیلی جزئی براتون قابل استفاده باشه.
به عبارت دیگه، شما میتونید توان تیم داخلی شرکت خودتون رو به این ترتیب افزایش بدید. اگر قصد داشته باشین باز هم یه نویسنده دیگه استخدام کنید و به تیم داخلی شرکت اضافه کنید، دوباره با همون چالش قبلی مواجه میشید و ممکنه نتونید نویسندهای پیدا کنید که به اندازه کافی توی حوزه کاری شما متخصص باشه.
به علاوه هفتهها یا شاید ماهها طول بکشه تا این فرد توی تیم فعلی شما جا بیافته و با روند کاری شما تطبیق پیدا کنه.
اما با یه نویسنده محتوای دورکار دیگه لازم نیست منتظر این چیزها باشید. در عین حال، شما به جای اینکه حقوق و مزایای ثابت ماهیانه پرداخت کنید، تنها به ازاء هر پروژه پرداخت میکنید و در هزینههاتون صرفهجویی میشه.
به عبارت دیگه، شما به طور واقعی و به شکل بهینه تیم خودتون رو توسعه دادین و به جای اینکه مجبور به تحمل سربارهای مربوط به استخدام کارمند باشین و بشینین شرح وظایف و مسئولیتها رو براش تعیین کنین، فقط روی تولید محتوا سرمایهگذاری کردین و مسلماً بازده بهتری برای شما داره.
حالا میتونید بررسی کنید کدوم یکی از این سناریوها با وضعیت شما همخونی بیشتری داره. فکر کنید آیا زمانش رسیده که بازاریابی محتوایی خودتون رو با همکاری یه نویسنده محتوای دورکار و کاملاً متخصص توسعه بدین یا نه. اگر جوابتون مثبت بود، یه نویسنده رو برای یه پروژه استخدام کنید تا از نتیجه این کار مطمئن بشید. ممکنه این تصمیم، دقیقاً همون چیزی باشه که تیم بازاریابی شما به اون نیاز داره.
مطالب عالی بود احساس یه فریلنسر حرفیه رو در هنگام خوندن درک کردم.
علاقه مند شدم که دنیای فریلنسر ها رو تجربه کنم.
روی کمکتون حساب میکنم .
ممنون از مطالب