بهترین روش قیمتگذاری بر روی پروژههای تولید محتوای متنی
کلمهای چند؟ این سوال رایجترین سوالی هستش که اهالی جامعه بازاریابان محتوایی یا همون تولیدکنندگان محتوای خودمون در طی روز بارها و بارها میشنوند. من نسرین ولیخانی هستم و امروز میخوام بهتون بگم که در طی 8 سالی که توی این زمینه به عنوان فریلنسر، کارمند حضوری و مدیر محتوا فعالیت کردم، چطوری قیمت پروژهها رو مشخص کردم و چه چالشهایی گریبانگیر من بوده! خوشحال میشم که با خوندن این مطلب، بتونم ذرهای از دغدغههای شما برای قیمتگذاری پروژههای محتوای متنی رو کمتر کنم؛ پس اگه نظر یا پیشنهادی داشتید، یادتون نره که زیر همین پست برام بنویسید.
چطور قیمت پروژههای محتوای متنی رو مشخص کنیم؟
برای تعیین قیمت محتوای متنی سه راه وجود داره:
- به ازای هر کلمه
- به ازای هر ساعت
- به ازای هر پروژه
من همیشه از مدل اول استفاده کردم؛ چون فکر میکنم این روش شفافیت بیشتری داره و برای کارفرما و نویسنده قابل لمستره. همیشه این بحث بوده که کلمه معیار مناسبی برای قیمتگذاری نیست اما با این حال رایجتر از دو مدل دیگه است و من هم بیشتر میپسندم. اما برای تعیین دستمزد محتوای متنی باید چند تا پارامتر مهم رو در نظر داشته باشید.
معیارهای مهم برای تعیین دستمزد محتوای متنی
وقتی پروژهای به من پیشنهاد میشه، قبل از اینکه قیمت رو اعلام کنم، یک سری سوال از کارفرما میپرسم تا بتونم قیمتی مناسب و در عین حال رقابتی پیشنهاد بدم.
– موضوع محتوا
موضوع محتوا رابطه مستقیمی با انرژی و زمان لازم برای تولید متن داره. اول باید بررسی کنید که موضوع پیشنهادی تا چه حدی تخصصی هستش و از طرف دیگه خود شما چقدر با این حیطه آشنایی دارید.
– میزان دادههای موجود
دومین قدم این هستش که سریع برید توی گوگل و سایتهایی که رقیب شما محسوب میشن، چه فارسی و چه انگلیسی رو بررسی کنید تا ببینید آیا میتونید به راحتی دیتا پیدا کنید برای این محتوا یا نه!
– تالیفی یا ترجمه
قاعدتا ترجمه از یک یا چند منبع انگلیسی زمان بیشتری از شما میگیره و چون تسلط به زبان انگلیسی برای شما یک مهارت تخصصی محسوب میشه، روی قیمت محتوای متنی هم اثر میگذاره.
– حجم محتوا
درسته که هر چقدر هم که تعداد محتوای یک پروژه زیاد باشه، تاثیری روی زحمت شما برای نوشتن یک محتوا نداره اما استراتژی من برای اینکه شانس خودم رو برای گرفتن اون پروژه بیشتر کنم، اینه که برای پروژههای حجیمتر درصد تخفیفی رو قائل میشم.
– تحویل فوری
بعضی اوقات پروژههایی سمت شما میاد که باید خیلی سریع تولید بشن. من چون برای کل هفته برنامهریزی میکنم و تسکهای هر روز رو از قبل مشخص میکنم، برای این نوع پروژهها که به سرعت بیشتری نیاز دارند، درصدی رو به دستمزد پیشنهادی اضافه میکنم.
– کیفیت محتوا
درسته که همهی ما دوست داریم همیشه بهترین کار رو تحویل بدیم اما بعضی اوقات بر اساس بودجه و استراتژی کسبوکار، کارفرما ترجیح میده که کیفیت رو قربانی کنه. عقیدهی من اینه که باید منعطف باشیم. ممکنه کارفرما دوست نداشته باشه که نیمفاصله رعایت بشه و اون شخص هم بر اساس استراتژی سئو این مورد رو درست میدونه؛ پس من هم طبق سلیقه کارفرما متن رو تولید میکنم.
حالا که دیدیم من بر اساس چه معیارهایی قیمت محتوای متنی رو تعیین میکنم، میخوام بهتون بگم که چطوری میتونیم از تولید محتوای متنی، درآمد بیشتری داشته باشیم.
داستان رسیدن دستمزد من از ۱۰ تومن به ۲۵۰ تومن به ازای هر کلمه
اگر دوست دارید که افزایش دستمزد داشته باشید، اولین قدم اینه که خودتون رو ارتقا بدید. خیلی ساده است! شما زمانی میتونید درخواست مبالغ بالاتری داشته باشید که سطح کیفی کارتون بالاتر بره و از طرفی مهارتهای بیشتری داشته باشید.
من زمانی که تصمیم گرفتم که درآمد بهتری داشته باشم، اول مبانی و اصول اساسی محتوا رو یاد گرفتم و بعد مهارتهای مکمل تخصصم رو ارتقا دادم.
یادگیری مبانی و اصول اولیه مثل نگارش، ساختار محتوای صحیح و زبان فارسی بهم کمک کرد تا محتوایی با کیفیت بالاتر تولید کنم. توی قدم بعدی راجع به سئو و موتورهای جستجو مطالعه کردم تا بدونم محتوایی که بر اساس اصول و قواعد سئو نوشته میشه، باید چه پارامترهایی رو داشته باشه. دانش سئو حتی فقط در حد سئوی محتوا به عنوان مهارت جانبی تاثیر خیلی زیادی روی درآمد شما داره.
بعد از چند وقت تصمیم گرفتم که یک قدم به حرفهای شدن نزدیکتر بشم و متوجه شدم که اگر بدونم چطور باید استراتژی تولیدمحتوای یک سایت رو بچینم و تقویم محتوا رو هم خودم تدوین کنم، میتونم درآمد بیشتری از محتوا داشته باشم و حتی برای تولید محتوا هم مبلغ بیشتری رو درخواست کنم. به خاطر همین مطالعه رو شروع کردم. شاید براتون سوال بشه که چطوری این موارد رو یاد گرفتم و توی چه دورههایی شرکت کردم؟
من توی هیچ دورهای شرکت نکردم و هر وقت قصد داشتم چیز جدیدی یاد بگیرم، دست به دامن گوگل شدم و منابع خارجی رو خوندم. بدون هزینه، راحت و پربازده!
مهمترین راه برای رسیدن به درآمد بیشتر، کار کردن روی مهارتهای اصلی و جانبی خودتونه اما دومین قدم چیه؟ دومین قدم اینه که رزومهی مرتب و قوی داشته باشید. ماه اولی که پام به دنیای محتوا باز شد، قاعدتا نمونهکاری نداشتم که بتونم ارائه بدم. اولین کار این بود که تمام مهارتهام، سوابق تحصیلی و یک سری دستاوردهام رو تبدیل کردم به یک رزومهی گرافیکی که هم قشنگ بود و هم خلا نمونهکار رو کمتر نشون میداد. برای اینکه بتونم نمونهکار برای خودم بسازم، به شرکتهای مختلف پیشنهاد دادم که با مبلغ نسبتا کمتری کارشون رو به من واگذار کنند. اینطوری تونستم چند تا نمونهکار خوب هم به اون رزومهی قشنگم اضافه کنم.
بعد از مدتی هم تونستم خودمو تو دل کسبوکارهای بزرگتر و شناختهشده جا کنم و هرچی سوابق و تجربیاتم بیشتر میشد، پروژه گرفتن با مبالغ بالاتر، سادهتر میشد.
این مسیری که براتون تعریف کردم خیلی ساده و بدون چالش هم نبود. بارها آدمهای اشتباهی سر راهم قرار گرفتن و من نتونستم حقم رو بگیرم و مثل هرکاری سختیهای خاص خودش رو داشت. اما میخوام این مطلب رو با پند و اندرز تموم کنم و بزرگترین اشتباهاتم رو بهتون بگم. امیدوارم با خوندن این مطلب حتی فقط از اشتباهات یک نفر هم که شده، جلوگیری بشه.
بزرگترین اشتباهات در مسیر تولید محتوا
- هیچوقت بدون پیش پرداخت کاری رو نپذیرید، مگر اینکه ۱۰۰ درصد اطمینان دارید.
- هرگز کاری رو قبول نکنید که میدونید نمیتونید به بهترین شکل ممکن انجام بدید.
- یاد بگیرید که خیلی ساده «نه» بگید. زمانی که وقت کافی ندارید یا با دستمزد و شرایط پیشنهادی کارفرما موافق نیستید، کاری رو نپذیرید.
- به هیچ عنوان مهارت خودتون رو رایگان در اختیار کسی نگذارید، حتی اگر اسمش رو «محتوای تستی» گذاشته بودند.
- همیشه در حال یادگیری باشید. بر خلاف اون چیزی که ممکنه به نظر برسه، هنر تولید محتوا انتها نداره.
- محتوای دیجیتال رو با محتوای کتابها اشتباه نگیرید. کاربر وب با فردی که کتاب میخونه انتظاراتش خیلی فرق میکنه.
- انواع مختلف محتوای متنی رو بشناسید؛ چون ساختار هر نوع با همدیگه فرق میکنه.
- تکنیکها و استراتژیهای بازاریابی محتوایی رو یاد بگیرید و ازشون برای تدوین تقویم محتوا کمک بگیرید.
- سعی کنید همیشه خوشقول و مسئولیتپذیر باشید تا دیگران هم در مقابل شما همینطور رفتار کنند.
ممنون که تجربیاتتون رو به اشتراک گذاشتین
سلام و خسته نباشید
سوال بنده از شما اینه که برای شروع برای تایپیست شدن در برنامه word به دلیل برخی از کلاهبرداری هایی که زیاد شده مثل انجام پروژه و ندادن دستمزد از طرف کارفرما و … . من خودم میخوام به شخصه در فضای مجازی مثل تلگرام و اینستا کانالی ایجاد کنم و از اون طریق برای خودم مشتری جذب کنم ولی از این میترسم که به بنبست بخورم به نظر شما چیکار کنم..؟
توصیه ما فعالیت در پلتفرم های فریلنسری مثل پارسکدرز یا پونیشا یا انجام میدم و … هست. چونکه این سایت ها سرویس پرداخت امن دارن که پرداخت وجه رو تضمین میکنه.