راهکارهایی برای پیشگیری از اختلاف و حل اختلاف میان فریلنسرها و کارفرماها
وقت نداری مقاله رو بخونی؟ پلی کن و مقاله رو گوش کن.
تمام امور مربوط به کسبوکار شما بهعنوان یک فریلنسر، دست خودتونه و طبیعتاً خودتون باید اونا رو مدیریت کنین. برای خیلیها، این ویژگی بهعنوان یک بخش جذاب توی فریلنسینگ بهحساب میاد. درواقع شما بهعنوان یک فریلنسر، حجم کار، ساعتهای کاری و مشتریهاتون رو، خودتون انتخاب و مدیریت میکنین. اما با همه این حرفها، همیشه توی هر کاری، جوانب مثبت و منفی در کنار هم وجود دارن و بحثوجدلهایی هم ممکنه پیش بیاد. فریلنسر بودن، به این معنیه که اگه یه مشکل کاری و اختلاف نظر با کارفرمای خودتون پیدا کنید، نمیتونید بهعنوانمثال به مدیرتون یا یه تیم برای مشاوره و راهنمایی متکی باشید. درواقع همهچیز بستگی به خودتون داره. بنابراین توی این مطلب آموزشی قصد داریم بهترین راهکارها برای مدیریت و برطرف کردن اختلاف نظرهایی که ممکنه در حین کار با کارفرماها براتون پیش بیاد رو با هم مرور کنیم.
برای شروع، مهمه که شما به این باور برسین به ندرت پیش میاد که کسی بخواد عمداً بداخلاقی کنه و طوری رفتار کنه که تعامل با اون سخت باشه. معمولاً خستگی و کلافه شدن یه کارفرما باعث بروز این جور رفتارها میشه و فقط میخواد که زودتر کارش تموم بشه. بنابراین اگه شما با یه کارفرمای ظاهراً بدقلق مواجه شدید، سعی کنید درک کنید که اون در وهله اول برای کمک گرفتن از شما برای انجام کارش بهتون مراجعه کرده و قصد نداره زندگی رو برای شما سخت کنه. به خاطر سپردن این موضوع به شما کمک میکنه که با آرامش بیشتر و با یه رفتار کاملاً حرفهای سعی کنین که مشکلتونو برطرف کنید.
معمولاً وقتی که این جور مناقشات کاری پیش میاد، یا به خاطر اینه که کارفرما، انتظارات غیرمنطقی از شما داره، یا واقعاً نمیدونه که چی میخواد. همین موضوع ممکنه باعث بشه که پروژه از همون ابتدای کار، با شکست مواجه بشه. اما باید توجه داشته باشید که این جور مسائل، خیلی هم پیچیده نیستن و شما میتونید با توجه به چند تا نکته ساده، اونا رو حل کنید.
نکته اول: پاشنه آشیل اغلب پروژهها، توی تعریف جزئیات اوناست
اغلب موارد، پروژهها به این دلیل عذابآور میشن که از همون ابتدا، مشتری نتونسته به شما جزئیات کافی ارائه بده تا شما متوجه بشید کارو به همون شیوهای انجام بدید که مد نظر مشتری بوده. از اونجایی که به طور معمول، مشتریها به اندازه خود شما توی پروژه مورد نظرشون متخصص نیستن، برای اونا کاملاً طبیعیه که پروژه رو به طور کلی تعریف کنن و جزئیاتی که ممکنه برای مشخص شدن ابعاد کار لازمه باشه رو از قلم بندازن.
هر وقت که شما احساس کردین بخشهایی از پروژه براتون مبهمه و ممکنه به اشتباه تفسیر بشه، قبل از شروع کار حتماً از کارفرما اطلاعات بیشتری درخواست کنین و سعی کنید تمام ابهامات شما برطرف بشه. توی سایت پارسکدرز ما یه قالب ساده برای سفارش پروژه جدید در نظر گرفتیم و نکاتی که لازم هست بهشون دقت بشه رو گوشزد کردیم. به این ترتیب خریدارها میتونن با انتخاب موضوع کلی پروژه و مهارتهای لازم فریلنسر برای انجام اون، جزئیات لازم رو هم در بخش شرح درخواست وارد کنن که در واقع مفاد قرارداد بین مجری و خریدار محسوب میشه. هر مشتری خصوصیات ویژه مربوط به خودش رو داره، بنابراین بهتره که همیشه اول سعی کنید به یه زبان مشترک با اون دست پیدا کنید و به طور مشخص، مسیر و روند انجام پروژه رو تعیین کنید. با تعامل مناسب و درک متقابل، به مرور، اعتماد و اطمینان لازم بین شما و خریدار ایجاد میشه و به احتمال زیاد، منجر به یه رابطه بلند مدت میشه. بعد از مشخص شدن تمام جزئیات لازم، بهتره همه اونا رو در کنار تعریف پروژه به عنوان بندهای قرارداد یا توافقنامه بین شما و خریدار، ثبت کنید. با این کار، احتمال بروز سوءتفاهم یا درخواستهای خارج از قرارداد، کمتر میشه و شما میتونید با خیال آسودهتری پروژه رو به سرانجام برسونید.
نکته دوم: سعی کنید همه مستندات پروژه رو ثبت و ضبط کنید
اگر از طریق ایمیل و تلفن با مشتری خودتون در ارتباط هستین یا حتی جلسات حضوری با هم دارین، هر گونه مستنداتی که بینتون رد و بدل میشه و هر توافق شفاهی که با هم انجام میدین رو یه جا ثبت کنید و یه تأییدیه برای اونا از مشتری بگیرین. با انجام این کار، تمام خواستههای مشتری از شما مستند میشه و اگه در آینده مشکلی توی کار پیش اومد و مثلاً به شما گفته شد که «کی همچین حرفی زده»، میتونید به اون مستندات اشاره کنید و دلیل محکمی برای گفتههای خودتون داشته باشید.
نکته سوم: همیشه سعی کنید از نگرانیهای مشتریهاتون آگاهی داشته باشین و بهشون اهمیت بدین
اغلب اوقات، تنها چیزی که یه فرد مستاصل و ناامید میخواد، اینه که حرفش شنیده بشه و شما اونو درک کنید. یه همچین فردی میخواد مطمئن بشه که شما به نگرانیهاش اهمیت میدین و تلاش میکنین که درخواستهای اونو برآورده کنین. بنابراین، گاهی اوقات، تمام کاری که شما لازمه برای حل مناقشه انجام بدید، اینه که فقط گوش بدین و همدلی خودتون رو با مشتری نشون بدید.
هیچ وقت حالت دفاعی و پرخاشگری با مشتریهای بدقلق نداشته باشین. ممکنه شما به عنوان یه فریلنسر گاهی اوقات توی انجام کارهای خودتون اشتباه کرده باشین و این طبیعیه. بنابراین همیشه بهتره که شجاعت پذیرش اشتباهات خودتونو داشته باشید، از اونا درس بگیرید و به تجربهتون اضافه کنید. یه موقع هم ممکنه که مشتری شما اشتباه کرده باشه و اصلاً متوجه این اشتباه نباشه. در هر صورت، شما همیشه باید به صورت حرفهای عمل کنید، یه فریلنسر حرفهای نباید احساساتی بشه و موضوع رو شخصی کنه. شما همواره باید حرفای مشتری رو بشنوید، با هر برخورد یه چیز جدید یاد بگیرید و رشد کنید. توی این جور موقعیتها همیشه تلاش کنید تا زمینه مشترکی برای حل مشکلات پیدا بشه.
نکته چهارم: گفتار و تعامل مناسب، یکی از مهمترین عوامل موفقیت فریلنسرهای حرفهایه
ما امروز توی دنیایی داریم زندگی میکنیم که خیلی از ارتباطاتمون با ایمیل و پیامهای متنی مختلف انجام میشه، بنابراین طرز گفتار و ادای کلمات، تن صدا و سایر نشانههای تعامل با طرف مقابل خودمون رو متوجه نمیشیم. اما برای اینکه بتونیم یه فریلنسر خوب باشیم، باید سعی کنیم به این جزئیات توجه بیشتری داشته باشیم. برای همین بهتره هر وقت که میخواید پیامی ارسال کنید، چند بار متن اونو مرور کنید و مطمئن بشید که آیا واقعاً محتوای اون معرف شخصیتی هست که شما میخواید از خودتون به یه مشتری نشون بدید یا نه؟ ببینید آیا میشه متن پیام رو دلپذیرتر و کاملتر کرد؟ آیا میشه از کلمات و جملات مناسبتری استفاده کرد که احترام بیشتری رو نشون بده؟ یکی از تفاوتهای عمده بین فریلنسرهای حرفهای و فریلنسرهای معمولی، همین نحوه تعامل مناسب اوناست که باعث میشه موفقیت بیشتری توی کار خودشون داشته باشن. البته این یه اصل کلیه و در مورد هر شغل و حرفهای صدق میکنه. بنابراین همیشه مراقب حرفی که میزنید، باشید و اطمینان داشته باشید که رعایت همین یه نکته، میزان موفقیت کاری شما رو دوچندان میکنه.
نکته پنجم: همکاری خودتون رو با خریدارهای بدرفتار، خاتمه بدید
اگر شما توی انجام پروژه، حداکثر تلاش خودتونو کرده بودین و علیرغم تعامل مناسب و رعایت تمام نکاتی که گفته شد، متوجه شدین وضعیت به گونهای هست که داره رو به وخامت میره، بهترین کار، قطع همکاری با خریداره. مواجهه با مشتریهای بدقلق، بخشی از زندگی حرفهای افراد مختلف توی هر شغلیه، بنابراین شما نباید احساس بدی در موردش داشته باشید. اگر یه مشتری، ادب و احترامو در تعامل با شما رعایت نمیکنه، این یه نشونه واضحه که باید با اون قطع همکاری کنید. اگر تمام تلاشهای شما برای برقراری تعامل مناسب، نتونست کیفیت ارتباط شما رو با مشتری ارتقاء بده و علیرغم بازخوردهای محترمانه، هنوز هم ابزار و روحیه مناسب برای انجام پروژه رو ندارین، بهترین اقدام شما، میتونه خاتمه همکاری با مشتری باشه.
شما باید حد و مرز و خطوط قرمز خودتون رو مشخص کنید. طبیعیه که این حدود، برای هر فریلنسری فرق میکنه. یه همچین مشکلاتی میتونه به سادگی، به خاطر جور نبودن نوع شخصیت افردا پیش بیاد، یا به خاطر کمبود ارتباطات، یا حتی به خاطر درخواست انجام تغییرات بیش از حد توی پروژه یا بدتر از اون، درخواست انجام تغییرات، وقتی شما به انتهای پروژه نزدیک شدین. (اگر از ویرایشهای مکرری که کارفرماها درخواست میکنند خسته شدید ” چطور نیاز به بازبینی و ویرایش پروژه را مدیریت کنیم و کاهش دهیم” رو بخونید.) اما نکته کلیدی اینه که همیشه حرفهای و شفاف عمل کنید. معیارها و ویژگیهایی رو که تمایل دارین توی مشتریان خودتون ببینید، مشخص کنید و سعی کنید مشتریهایی رو انتخاب کنید که با معیارهای شما تطابق دارن. به این ترتیب، به شهرت شما هم خدشهای وارد نمیشه و توی کار خودتون روز به روز موفقتر میشین.
استفاده از بستر سایتهای فریلنسینگ مانند پارسکدرز
یکی از مزایایی که پارسکدرز در اختیار فریلنسر و کارفرما قرار میدهد سیستم حل اختلاف/ داوری رایگان است. زمانی که در بستر پارسکدرز فعالیت میکنید اگر اختلافی میان طرفین رخ داد میتوانید تصمیمگیری در مورد این موضوع و حل اختلاف را به داوری پارسکدرز بسپارید و خود را از مراجعه به مراجع قضایی و حل اختلاف بی نیاز کنید.
در صورتی که تمایل دارید در مورد “نحوه شکایت به مراجع قضایی” اطلاعات بیشتری کسب کنید این مطلب را بخوانید.
۱ دیدگاه
[…] اغلب اوقات، تنها چیزی که یک فرد مستأصل و ناامید میخواهد، این است که حرفش شنیده شود و شما او را درک کنید. چنین فردی میخواهد مطمئن شود که شما به نگرانیهایش اهمیت میدهید و تلاش میکنید که درخواستهای او را برآورده کنید. بنابراین، گاهی اوقات، تمام کاری که برای حل مناقشه لازم است، این است که فقط گوش دهید و همدلی خودتان را با مشتری نشان دهید. (در این خصوص در وبسایت فریلنسر بیشتر بخوانید) […]