انتخاب بهترین نوع پروژه و شیوه پرداخت برای فریلنسر و خریدار
وقت نداری مقاله رو بخونی؟ پلی کن و مقاله رو گوش کن.
طبیعتاً شما به عنوان یه فریلنسر با انواع پروژههایی مواجه میشید که هر کدوم، نیازمندیهای خاص خودشونو دارن. بنابراین خیلی اهمیت داره که بدونید برای هر پروژه باید چه مواردی رو توافق کنید و چطور پیشنهاد قیمت بدین تا به نتیجه برسه. منظور ما از به نتیجه رسیدن، برقراری یه رابطه سالم بین فریلنسر و خریدار و همین طور دریافت حقالزحمه منصفانهاس. به مرور که پروژههای بیشتری به شما محول میشه و کارتون توسعه پیدا میکنه، میتونید از دانش و تجربهای که به واسطه انجام پروژههای قبلی کسب کردین، برای عقد قراردادهای بعدی و تعامل با کارفرماها استفاده کنید.
به عنوان مثال، نوع قرارداد در یک پروژه طراحی لوگو که بعد از تحویل کار، پروژه به صورت کامل تموم میشه، باید با یک پروژه مرتبط با بازاریابی که ادامهدار و بزرگتر هست، متفاوت باشه. این مسأله برای تمام کارهای خلاقانه مثل نویسندگی، توسعه، عکاسی، تصویرسازی، مدیریت رسانههای اجتماعی و موارد مشابه دیگه صادقه.
در این مقاله مزایا و معایب هر نوع قیمتگذاری رو توضیح میدیم تا بهتر بتونین شیوه قیمتگذاری مناسب برای هر پروژه و کارفرما رو پیدا کنید. بطور کلی میتونیم پروژهها رو به ۴ دسته تقسیم کنیم.
نوع اول: پروژههایی با مبلغ ثابت که ادامهدار نیستن
این نوع پروژهها دردسر خاصی ندارن و نیازی نیست که بین خریدار و فریلنسر، تعامل و گفتگوی مداوم وجود داشته باشه. معمولاً کارهای کوچیک که ممکنه نیاز به چند ویرایش داشته باشند در این دسته قرار میگیرن. در این نوع پروژهها در زمان عقد قرارداد باید تعداد ویرایشهایی که انجام میدین رو مشخص کنید. به عنوان مثال، فرض کنید میخواید یه لوگو طراحی کنید. توافق شما میتونه شامل سه نسخه مختلف باشه. یعنی دو بار باید نسخههای اولیه رو تحویل خریدار بدین و تغییرات مورد نظر اونو اعمال کنید تا نسخه سوم کار آماده بشه و به عنوان نسخه نهایی، تحویل خریدار بشه.
پروژههایی مثل طراحی پوستر، طراحی یا توسعه صفحات فرود، بررسی سئوی سایت، استراتژیهای بازاریابی و برندینگ، بررسی UX، تولید محتوا در این دسته هستن.
مزایا: بعد از عقد قرارداد، نیازمندیهای پروژهها به صورت کامل مشخصه و نیازی به تعامل و گفتگوهای پی در پی وجود نداره، همین موضوع باعث میشه که پروژه سرموقع انجام بشه. همچنین ممکنه خریدار مجددا پروژه مشابه نیاز داشته باشه، بنابراین اگه همه چیز خوب پیش بره، شما احتمالاً به عنوان مجری کار بعدی همین خریدار در انتخاب میشین. در واقع این پروژهها نیاز به زمان و انرژی زیادی ندارند و باعث میشن مشتری دائمی پیدا کنین.
معایب: گرچه این موضوع به بودجه پروژه بستگی داره، اما ممکنه فریلنسرها نتونن از این مدل پروژهها به اندازه کافی کسب درآمد کنن. این نوع کارها بیشتر باید به عنوان پروژههای جانبی برای کسب درآمد اضافی در کنار کارهای اصلی در نظر گرفته بشن. از طرفی، هم خریدار و هم فریلنسر باید مراقب باشن که در قرارداد حد و حدود کار دقیقاً مشخص باشه و طبق تعریف پیش بره، در غیر اینصورت ممکنه با مشخص شدن جزییات حجم کار بیشتر بشه.
نوع دوم: پروژههای با مبلغ ثابت و ادامهدار
این نوع پروژهها برای فریلنسرها به عنوان یه کار روتین و مداوم، خیلی مناسبتر هستن. یعنی دیگه لازم نیست که فریلنسر هفته به هفته یا ماه به ماه، پروژه خودش رو عوض کنه. جذابیت دیگه این پروژهها در اینه که میتونن به عنوان کارهای گرونقیمتتر تخصصی که انجامشون زمان زیادی نمیگیره، در نظر گرفته بشن.
پروژههای با مبلغ ثابت و ادامهدار رو به عنوان یه کار موندگاری که نباید از دستش بدید، در نظر بگیرید. پرداخت حقالزحمه این مدل پروژهها با توجه به اینکه قراره یه همکاری طولانی مدت یا حداقل نسبتاً طولانی با خریدار داشته باشین، معمولاً به صورت ماهانه انجام میشه. اگر هر دو طرف از روند کار راضی باشن، به جای اینکه حقالزحمه کار به صورت ساعتی پرداخت بشه، خریدار وجه رو براساس کار انجام شده پرداخت میکنه. توجه داشته باشین، تعریف پروژه و مواردی که باید تحویل داده بشه، برای این مدل پروژهها باید به صورت شفاف، مشخص باشن.
اگه بخوایم چند نمونه از این نوع پروژهها رو نام ببریم، میتونیم به مدیریت رسانههای اجتماعی، مدیریت وبلاگ ، تولید محتوا (مثلاً نوشتن دو تا پست برای هر ماه)، خبرنامههای ایمیلی هفتگی یا ماهانه اشاره کنیم.
مزایا: این پروژهها به خاطر تداومشون خیلی جذاب هستن. اگر شما یکی دو تا پروژه با مبلغ ثابت و ادامهدار داشته باشین که مبلغ بالایی هم داشته باشن، دیگه مجبور نیستید برای کسب درآمد به پروژههایی که ادامهدار نیستن متکی باشین.
معایب: اگر شما به یکی دو پروژه با مبلغ ثابت و ادامهدار متکی باشین و یکی از اونا به هر دلیلی خاتمه پیدا کنه و از لیست کاراتون حذف بشه، شما مجبور میشین که هر طور شده یه پروژه جدید پیدا کنید تا جایگزین اون بشه. البته خوشبختانه شما همیشه میتونید به راحتی توی سایت پارسکدرز کارهای جدید و متناسب با مهارتهاتون پیدا کنید و هیچوقت بیکار نمونید.
نوع سوم: پروژههای ساعتی که ادامهدار نیستن
برای بعضی از پروژهها، واقعاً نمیشه یه نرخ ثابت منصفانه تعیین کرد. بنابراین بهتره به صورت ساعتی تعریف بشن و هزینهشون به ازاء هر ساعت کار تعیین بشه. البته حتماً همون ابتدا در مورد سقف بودجه پروژه با خریدار صحبت کنین، وگرنه ممکنه بدون اینکه متوجه باشین، ساعت کار بالا بره و خریدار با دیدن هزینه اون غافلگیر بشه.
مدت زمان انجام کار و نرخ ساعتی اون رو تخمین بزنید تا تاریخ تحویل پروژه و هزینه اون معلوم باشه. هر وقت دیدین میزان کار داره از برآورد اولیه شما فراتر میره، فوراً با خریدار تماس بگیرین و اونو در جریان بزارین تا برای ادامه پروژه با هم به توافق برسید.
اگه بخوایم چند نمونه از این نوع پروژهها رو نام ببریم، میتونیم به کپیرایتینگ (برای وبسایت، صفحات فرود و بروشورهای تبلیغاتی)، توسعه وردپرس، اجرای استراتژی برندینگ یا بازاریابی، تولید محتوا (مثلاً برای پستهای وبلاگ یه کنفرانس) و طراحی فرانت اند برای یه وبسایت اشاره کنیم.
مزایا: پروژههای ساعتی که ادامهدار نیستن، برای کسب درآمد به عنوان کار جانبی خیلی مناسبن.
اگه از جنبه خریدار بهشون نگاه کنیم، از طریق این پروژهها میتونن بدون صرف هزینه و زمان زیاد، کارشون رو به یه فریلنسر حرفهای بسپارن. این مدل برای کارهای پروژهای مثل توسعه سایت خیلی مناسبن، چون حجم پروژه از بودجه در نظر گرفته شده فراتر نمیره و شما رو غافلگیر نمیکنه.
معایب: گاهی اوقات پیش میاد که فریلنسرها، تعداد ساعت کار لازم برای تکمیل یه پروژه رو کم پیشبینی میکنن. اگه دقیق نگاه کنیم، یه همچین وضعیتی، قطعاً خریدار رو ناراضی میکنه. بنابراین زمان انجام پروژه رو یه مقدار بیشتر از برآورد خودتون در نظر بگیرین. توجه داشته باشین که شما باید طبق برآورد اولیهتون پیش برید تا هیچ اجحافی در حق خریدار صورت نگیره و این زمان اضافی رو فقط به عنوان حاشیه امن پروژه در نظر بگیرید. هیچوقت هم سعی نکنید که چون این امکان وجود داره، بیشترین حق الزحمه رو بگیرین. همیشه با کارفرما صادق و شفاف باشین. نتیجه این صداقت قراردادهای جدید و درآمد بیشتره.
نوع چهارم: پروژههای ساعتی ادامهدار
پروژههای ساعتی ادامهدار، امکان انجام کارهایی رو بوجود میاره که حجم و زمانبندیشون تا حد زیادی غیرقابل پیشبینیه یا اینکه ماه به ماه تغییرات زیادی میکنن. این مدل پروژهها برای شرایطی مناسبن که مثلاً یه فریلنسر توی هر هفته یا هر ماه چند تا کارو با هم انجام میده و میتونه یه پروژه دیگه هم برای کسب درآمد بیشتر تقبل کنه یا کارهایی که همیشه تکرار میشن و نیاز به ارائه نسخههای مختلف دارن، مثل کمپینهای تبلیغاتی پولی.
درست مثل پروژههای ساعتی که ادامهدار نیستن، برای این مدل پروژهها هم هر دو طرف قرارداد باید روی بودجه و مبلغ پروژه به توافق برسن تا موقع تسویه حساب، از مبلغ نهایی اون (به واسطه تغییر زیاد توی حجم کار) شوکه نشن.
کارهایی مثل نویسندگی، مدیریت تیم یا استراتژی بازاریابی، برنامهنویسی و توسعه فول استک، تکنیک بازاریابی هک رشد، طراحی گرافیک و مدیریت تبلیغات در این دسته هستند.
مزایا: این پروژهها میتونن منبع درآمد قابل پیشبینی خوبی باشن و یه رابطه کاری قوی بین فریلنسر و خریدار ایجاد کنن. انعطافپذیری این پروژهها به هر دو طرف اجازه میده تا فرصتها رو به خوبی شناسایی کنن و موقعیت خودشونو مطابق با اونا تنظیم کنن. از طرفی برای این مدل پروژهها، امکان قیمتگذاری کاملاً شفاف وجود داره. خریدارها هم دقیقاً میدونن که چه مقدار زمان برای انجام هر بخش از پروژه توسط فریلنسر صرف شده.
معایب: گاهی فریلنسرها تصمیم میگیرند که یک هفته مرخصی به خودشون بدن و مجبور میشن که هزینه مربوط به پروژه رو دریافت نکن، چون یک هفته پروژه را تعطیل کردهاند.این یکی از دلایلیه که بعضی از فریلنسرها قیمتگذاری ثابت رو برای پروژههاشون ترجیح میدن.
کدوم یک از این مدلها برای پروژه شما مناسب هستن؟
اگه شما براساس دستورالعملهای که براتون توضیح دادم یکی از این مدلها رو برای پروژهتون انتخاب کردین ولی در نهایت متوجه شدین که انتخابتون درست نبوده و نتیجه مورد نظرتون رو نگرفتین، میتونید مدلهای دیگه رو امتحان کنید. واضحه که کارهای مختلف، کاملاً یکسان و شبیه به هم نیستن و شما ممکنه به طور همزمان درگیر چند مدل از پروژههایی که ذکر کردیم باشید.
مدلهایی که توی این بحث معرفی شد، چون زمان مورد نیاز برای فهمیدن جزئیات پیچیده قیمتگذاری، نرخها، پیگیری زمان و موارد مشابه دیگه رو حذف میکنن، میتونن خیلی مفید باشن. زمانی که یک توافق ساده و شفاف داشته باشید، میتونید با خیال راحت فقط روی انجام کار تمرکز کنید!
اگر شما دنبال یه کار جدید یا پروژههایی مشابه چیزهایی که توی مطلب گفتیم میگردین حتماً به وبسایت پارسکدرز، اولین بازار کار آنلاین ایران سر بزنید و لیست پروژههای ثبت شده رو بررسی کنید!
اگر هم به عنوان یه خریدار، پروژهای دارین که میخواین با قیمتی مناسب توسط فریلنسرهای متخصص انجام بشه، از دستورالعمل سادهای که براتون توضیح دادم استفاده کنید و با خیال راحت اونو توی سایت پارسکدرز ثبت کنید تا انواع پیشنهادهای مقرون به صرفه توسط فریلنسرهای متخصص براتون ارسال بشه.
اگر تا الان عضو سایت پارسکدرز نشدید، معطل نکنید، همین الان به خانواده بزرگ پارسکدرز ملحق بشین و از مزایای اون، چه به عنوان فریلنسر و چه به عنوان خریدار، بهره ببرید!